Sosial og geografisk
ulikhet i helse er betydelig i Norge. Særlig er ulikheten omfattende
når det gjelder tannhelsen i voksenbefolkningen, en ulikhet som
øker betydelig med stigende alder, og for utsatte grupper. Sosial
og geografisk ulikhet i tannhelse hos barn og ungdom er derimot
begrenset, noe som er oppnådd gjennom årtiers organisert (oppsøkende
og fritt) tilbud til barn og ungdom gjennom den offentlige tannhelsetjenesten.
Det er på høy tid
at tenner blir behandlet likt som resten av kroppen. Dagens ordning,
som gjør at enkelte er nødt til å gå uten nødvendig tannbehandling
fordi de ikke har råd til det, er ikke en verdig ordning i en velferdsstat.
For å få endret dette er det nødvendig med en full tannhelsereform
sikrer like sosiale og geografiske tannhelsetjenester, der ingen
skal betale mer for nødvendige tannhelsetjenester enn for andre
nødvendige helsetjenester. En slik reform må sikre en kraftig utbygging
av den offentlige tannhelsetjenesten, styrke det forebyggende arbeidet
slik at alle jevnlig får en tannhelsesjekk, etablere regulerte priser
i den private tannhelsetjenesten, utforme prinsipper for privat
virksomhetsregulering og styrke tilsynsapparatet. En styrking av tannhelsetilbudet
skal først og fremst skje gjennom styrking av den offentlige tannhelsetjenesten,
og personer med størst behov for hjelp, de eldste og de yngste skal
prioriteres i innfasingen.
En rekke undersøkelser
viser direkte sammenheng mellom økonomisk situasjon og manglende
tannhelse. Nav-rapporten «Lavinntekt og levekår i Norge. Tilstand og
utviklingstrekk – 2020» viser at 5 pst. ikke har råd til å gå til
tannlegen. SSB publiserte i 2013 en analyse på oppdrag fra Helsedirektoratet
rettet særlig mot den delen av voksenbefolkningen som oppgir at
de ikke har oppsøkt tannhelsetjenesten til tross for at de har behov
for tannhelsetjenester. I analysen fra 2013 pekte SSB på lav utdanning,
lav inntekt og mottak av Nav-stønader som utslagsgivende for om
en person har et udekt behov for tannhelsetjenester eller ikke.
Det finnes ingen
sentrale registre for tannhelse i Norge. Vi har ikke oversikt over
hvem, hvor og når folk går til tannlegen, eller hvor mye de bruker
på tannhelse. Tallene som blir brukt av blant Finansdepartementet,
er basert på spørreundersøkelser fra SSB (2008) og UiO (2014). En
tannhelsereform forutsetter derfor at vi bygger opp nasjonale registre
og administrasjon av tannhelsetjenester. Det er behov for en omfattende
gjennomgang av regelverk, refusjonsordninger og utvidede tilsynsordninger
og oppfølging.
De prioriterte tjenestene
i den offentlige tannhelsetjenesten fungerer godt for barn og unge
(som er prioritert høyest), men varierer geografisk for psykisk utviklingshemmede,
eldre langtidssyke og uføre i institusjon og hjemmesykepleie. En
videre utbygging av den offentlige tannhelsetjenesten er avgjørende
for å sikre likere tilbud i hele landet. Dessuten er det svært gode grunner
til å sikre et utvidet tilbud om gratis tannhelsesjekk til unge
voksne og å sikre lavere priser i påvente av en fullt gjennomført
reform.
I dag har barn to
ulike tannhelsetilbud: 1) et gratis og velfungerende tilbud i den
offentlige tannhelsetjenesten, og 2) en dyr og helprivatisert tjeneste
for kjeveortopedi/tannregulering. Dette har ført til en betydelig utvidelse
av hvilke avvik som defineres som å innebære behandlingsbehov og
refusjonsbehov. Et utvalg satt ned av Helsedirektoratet konkluderte
med at organiseringen av disse tjenestene bør revurderes, og at
kjeveortopedi bør inkluderes i den offentlige tannhelsetjenesten for
å sikre et sammenhengende tilbud for barn og unge.
Det er behov for
å styrke nasjonale programmer og tjenester i sykehus og spesialisthelsetjenesten.
TOO er et tilrettelagt tannhelsetilbud til tortur- og overgrepsutsatte
og personer med sterk angst for tannbehandling (odontofobi) i alle
fylker. Det er bekymringsfullt at det er ventelister på opptil to
år pga. manglende kapasitet. Mange pasienter som er avhengige av
behandling i spesialisttjenesten, opplever også lange ventetider.
Å styrke de nasjonale ordningene i sykehus er helt nødvendig for gode
tannhelsetilbud.
Vi har en svært mangelfull
styring og kontroll med dagens tannhelsetilbud og -behov. Det kreves
en administrasjon som kan monitorere prisdannelsen på tannhelsetjenester
slik SSB i dag gjør på flere forbruksgoder. Vi trenger en offentlig
administrasjon som har innsikt i kostnadsgrunnlaget for de tjenester
som ytes. En omfattende prisregulering hos private tannleger/spesialister vil
være avgjørende.