Riksrevisjonen har
gjort en undersøkelse av kvotesystemet i kyst- og havfisket for
perioden 2004–2018, (Rapport 3:6 (2019–2020) Undersøkelse av kvotesystemet
i kyst- og havfisket), hvor det bl.a. heter:
«Lov om forvaltning
av viltlevande marine ressursar (havressursloven) fastslår at forvaltningen
av fiskeressursene skal sikre tre hovedmål:
-
bærekraftige fiskebestander
-
samfunnsøkonomisk
lønnsomhet
-
sysselsetting og
bosetting i kystsamfunnene
Det vil være konflikter
mellom disse tre målene. Ettersom bærekraftig høsting av bestandene
har etablert seg som et overordnet hensyn i fiskeriforvaltningen,
er målkonfliktene i praksis mellom målet om lønnsomhet og målet
om sysselsetting og bosetting i kystsamfunnene. Det er myndighetenes
oppgave å veie målene opp mot hverandre i forvaltningen av fiskeressursene.»
Kontroll- og konstitusjonskomiteen
understreket i Innst. 80 S (2020–2021) at alle deltakerne på komiteens høring
8. oktober 2020 beskrev Riksrevisjonens undersøkelse som en grundig
og fyllestgjørende beskrivelse av utviklingen på området i perioden
2004–2018, der hovedfunnene er:
-
Endringene i kvotesystemet
i perioden 2004–2018 har bidratt til økt lønnsomhet i fiskeflåten.
-
Etablerte fiskeripolitiske
prinsipper er blitt utfordret ved at:
-
Eierskapet til fartøy
med kvoter er konsentrert på færre hender.
-
Fartøy med kvoter
eies i mindre grad av registrerte fiskere.
-
Flåtestrukturen er
mindre variert, og fartøyene er færre og større.
-
Utenlandsk eierskap
i fiskeflåten er økende, men fortsatt lavt.
-
Økte kvotepriser
har gjort det vanskeligere å rekruttere nye fiskere.
-
Endringer i den minste
kystflåten har negative konsekvenser for kystsamfunn.
-
Flere fiskeriavhengige
kommuner har fått redusert fiskeriaktivitet.
-
Flere av endringene
i kvotesystemet er ikke tilstrekkelig konsekvensutredet av departementet.»
Stortingets behandling
av rapporten viste at de samfunnsøkonomiske og distriktspolitiske
hensynene ikke var godt nok ivaretatt i forvaltningen av denne samfunnsressursen
som tilhører det norske folk i fellesskap. Stortinget gjorde følgende
enstemmige vedtak:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake med forslag til hvordan Riksrevisjonens anbefalinger
skal følges opp på en måte som ivaretar det tredelte formålet i havressursloven
og sikrer en forsvarlig forvaltning av kvotesystemet som skaper
tillit hos alle aktører i fiskerinæringen.»
Et flertall av fiskerikommunene
har hatt en nedgang i folketallet de siste 20 årene. Riksrevisjonen
peker på sammenhengen mellom struktur på mottak og konsentrasjon
av fiskerettigheter. Riksrevisjonen påpeker blant annet:
«Undersøkelsen viser
at det har blitt betydelig færre mottak, og at de store mottakene
mottar en større andel av landingene enn før. I områder der det
ikke lenger finnes fiskemottak som kan ta imot fangstene, kan eiere
av fartøy i den minste flåten bli tvunget til å selge fartøyene eller
flytte. Riksrevisjonen viser til at det er en gjensidig avhengighet
mellom den minste kystflåten og fiskeindustrien, og at det er sannsynlig
at en utvikling i retning av færre og større fartøy vil føre til
færre og større landanlegg.»
Mer råstoff til land
og videreforedling langs kysten vil gi mer stabile og livskraftige
samfunn med flere helårige arbeidsplasser. Disse momentene er viktige,
i tillegg til lønnsomheten for fiskerne og fiskebåteierne.
Tildeling av begrensede
fiskerettigheter er i realiteten tildeling av vederlagsfrie grunnrenteverdier
(ressursrente). Forutsetningen for at slike rettigheter tildeles
uten økonomisk vederlag, er at de utnyttes slik at de oppfyller
samfunnsmessige betingelser nedfelt i havressurslova og deltakerloven.
Senterpartiets prinsipielle holdning til ressursrentespørsmålet
har stått fast over tid. Alt i innstillingen til St. Meld. 51 (1997–98)
jf. Innst. S. nr. 93 (1998–99) ble det fastslått:
«Gjennom reguleringssystemet
legges det opp til at ressursrenten går inn i næringen og i samfunnene
langs kysten. En slik anvendelse av ressursrenten kan sees som samfunnets
investering i en videre utvikling av distriktene […] I fordelingsspørsmål
er det nødvendig å se næringen i sammenheng og i et verdikjedeperspektiv. Industriens
behov for råstoff er således et viktig kriterium i fordelingspolitisk
sammenheng. Både fangst-, tilvirknings- og eksportleddet bidrar
til verdiskapningen. Derfor kan en ikke maksimere lønnsomheten i
en del av næringen hvis dette går på bekostning av andre deler og den
samlede verdiskapning.»
Formålet i havressurslova
og deltakerloven er ikke blitt oppfylt ved tildeling av kvoter fordi
fiskeriforvaltningen har overlatt allokeringen til markedet og ikke
til de politiske vedtaksprosesser, slik fiskerirettens regler gir
grunnlag for. Blant annet er størstedelen av trålerflåten i dag
eid av fiskeindustribedrifter med dispensasjon fra deltakerloven,
som sier at bare fiskere kan tildeles fisketillatelser. Formålet
var å sikre råstofftilgangen til fiskeindustrien utenom de store
sesongfiskeriene. Resultatet er derimot blitt at ca. 90 prosent
av fangstene fra trålfiskekvotene landes frosset utenom de tilgodesette
fiskerikommunene og i stor grad blir eksportert direkte til utenlandsk
industri. Det er flere årsaker til dette.
En årsak er at myndighetene
har bidratt til eksport av denne frossenfisken gjennom fryseauksjoner
– utenom de tilgodsette kystkommunene – til priser som har gjort
råstoffet ulønnsomt for fiskeindustrien. Årsaken er at auksjonsprisene
reflekterer det globale råstoffmarkedet, som ligger betydelig høyere
enn for det ferske råstoffet som landes av kystfiskeflåten regulert
av det dynamiske minsteprissystemet. For å sikre industrien tilgang
på tilstrekkelig råstoff til konkurransedyktige priser vil det være
behov for endringer i dagens system. Systemet må utformes slik at
fisken leveres lokalt og for bearbeiding i Norge. Det må fastslås
at tilbudspliktig fangst skal leveres fersk eller frosset til berettiget
kjøper til fastsatte minstepriser justert for gjennomsnittlige førstehåndspriser
på tilsvarende ferske landinger i samme region.
Noen av de norske
trålerne har fått tildelt kvoterettigheter med leverings- og aktivitetsplikt
til flere kystsamfunn. De skulle være viktige leverandører av råstoff til
fiskeindustrien, særlig i perioder med lite fisk langs norskekysten.
Pliktsystemet er ikke blitt håndhevet i tråd med intensjonen, og
Senterpartiet fremmet derfor ved behandlingen av Innst. 208 S (2018–2019)
forslag om at
«Stortinget ber regjeringen
om å håndheve pliktsystemet for å sikre at disse trålerne faktisk
leverer fisk til lokalsamfunnene i tråd med intensjonen i pliktsystemet.
Alternativet vil være, om dette ikke skjer innen to år, at kvoter
tilbakeføres fra disse selskapene til kystflåten».
Til forskjell fra
fiskeforedling er regulering av fisket ikke en del av EØS-avtalen.
Norge står derfor fritt til å knytte betingelser til fordeling av
fiskerettigheter. Island innførte for eksempel i 2006 en lovregulering
som gir fiskerimyndighetene fullmakt til å innføre et kvotetrekk
på opptil 20 prosent på torsk og hyse og 15 prosent på andre arter
på fangster som blir eksportert ubearbeidet. Det bør innføres tilsvarende
ordninger i Norge for å sikre en mye større andel av høyforedlede
fiskeprodukter som kan eksporteres fra Norge.
Et viktig bidrag
til å stabilisere bosettingen i de fiskeriavhengige kystkommunene
er å fordele fiskekvotene slik at de gir flere arbeidsplasser med
gode og trygge årsinntekter. Kvoter som frigjøres, enten fra leveringspliktige
trålere som ikke oppfyller sine samfunnsoppgaver om å sikre fiskeindustrien
råstoff til foredling, eller gjennom kvotetrekk ved eksport av ubearbeidet
fisk, må gå til å sikre arbeidsplasser og en samfunnsøkonomisk bærekraftig
verdiskaping i de fiskerikommuner som har fått et lavere folketall
de siste 20 årene. Kvotene skal styrke nyrekruttering av fartøy
og fiskere både i åpen gruppe og i lukkede grupper og sikre sesongutjevning
av råstofftilgang for den lokale bearbeidingsindustrien.