Bakgrunn
Med jevne mellomrom
diskuterer norske kommuner og fylkeskommuner boikott av varer og tjenester
fra omstridte områder. Hensikten er primært å ramme israelske bedrifter
som ligger på Vestbredden. Viken fylkeskommune vedtok nylig at israelske
varer fra Vestbredden og varer fra Vest-Sahara skal boikottes. Kommuner
som Tromsø, Hamar og Trondheim boikotter allerede israelske varer
fra Vestbredden. Oslo kommune vurderer også dette.
I et brev fra Utenriksdepartementet
til Fylkesmannen i Troms og Finnmark datert 4. mai 2018 fremgår
det at «kommunal anskaffelsesboikott rettet mot varer og tjenester
produsert i bosettinger på okkupert område ikke strider mot Norges
internasjonale forpliktelser på handelsrettens område». Det presiseres
i brevet at dette også gjelder andre okkuperte områder – ikke bare
Vestbredden – fordi WTOs avtaler baseres på internasjonalt anerkjente
grenser. Utenriksdepartementet frarådet samtidig boikotten. I et
brev fra kommuneadvokaten til byrådsavdeling for finans i Oslo kommune
datert 20. desember 2019 fremgår det at det per i dag ikke er noen
norsk lovgivning som forhindrer at kommuner og fylkeskommuner kan
innføre egne sanksjonsregimer for varer og tjenester fra et omstridt
område.
Det er i verden i
dag mange konflikter knyttet til suverenitet og fastsettelse av
grenser. Konflikten rundt Israel og de palestinske områdene er blant
de mest kjente, og som vekker størst engasjement. Men det finnes
flere lignende konflikter, herunder i Vest-Sahara, på Kypros og
i Kashmir. Det er grensetvister der det ikke finnes internasjonalt
anerkjente grenser som følge av motstridene krav fra de involverte
partene. Dette gjelder ikke minst i havterritoriene, der konflikten
rundt delelinjene i Øst-Kinahavet er et eksempel.
Etter Grunnloven
tilligger utenrikspolitikken regjeringens ansvarsområde. Det er
derfor Utenriksdepartementets oppgave å utforme hva som skal være
norsk utenrikspolitisk linje i disse konfliktene, basert på en faglig
analyse og en vurdering hva som best tjener norske interesser. Iverksettelse
av sanksjoner, slik som boikott av varer og tjenester, er et av
regjeringens kraftigste ikke-militære utenrikspolitiske virkemidler.
Formålet er å påvirke adferden til den aktøren man innfører sanksjoner
mot. Norge er i dag del av flere sanksjonsregimer i regi av FN og
EU. For eksempel er det forbud mot import og eksport av varer til
og fra Krim på bakgrunn av Russlands okkupasjon av halvøya. Norske
kommuner og fylkeskommuner har ikke anledning til å tre ut av disse
sanksjonsregimene. Derimot står de fritt til å iverksette sine egne
sanksjonsregimer i strid med regjeringens politikk, selv om Utenriksdepartementet
fraråder dette.
Om norske lokalpolitikere
benytter seg av muligheten som ligger i lovverket til å iverksette
egne sanksjonsregimer rettet mot parter i internasjonale konflikter, kan
dette i ytterste konsekvens innebære at Norge vil operere med en
rekke ulike boikottregimer. Dette vil undergrave regjeringens grunnlovfestede
myndighet på området, og vil kunne være skadelig for Norges nasjonale
interesser. Det vil også pulverisere ansvaret for sanksjonsregimer.