Bakgrunn
Reiselivet er blant
de næringene i Norge som er hardest rammet av koronapandemien. Reiselivet
er viktig for bosetting og verdiskaping i hele landet. Norsk reiseliv
består av et stort antall aktører – mange små og mellomstore og
noen få store. Eierskapet til reiselivet er i stor grad lokalt og
nasjonalt. Reiselivsnæringen bidrar til både arbeidsplasser og lokal
verdiskaping i svært mange lokalsamfunn i Norge.
Koronapandemien har
for mange reiselivsbedrifter og reiselivsregioner betydd bortfall
av gjester og kraftig fall i omsetningen. Det har ikke vært mulighet
for det store flertallet av aktører å omstille seg bort fra konsekvensene
av pandemien.
Mange bedrifter har
gitt opp, og det er også grunn til å frykte konsekvensene for reiselivet
når gjenåpningen av samfunnet starter – både fordi utsatte lån,
avgifter og skatter da skal betales inn igjen, og det vil ta lang
tid før kundegrunnlaget er oppe på nivået før koronapandemien.
Norske reiselivsbedrifter
forvalter et attraktivt produkt som i et langsiktig perspektiv har
en stor verdi. Økonomiske vanskeligheter som følge av pandemien kan
gjøre norske reiselivsbedrifter utsatt for oppkjøp fra utlandet.
Norsk eierskap til reiselivsbedrifter er viktig for å sikre nasjonal
styring og kontroll over norske turistdestinasjoner.
Innovasjon Norge
utarbeider på vegne av regjeringen en plan for reiselivet i Norge.
Denne er utsatt på grunn av koronapandemien. Selv om det har vært
og er ulike ordninger for å begrense de negative økonomiske konsekvensene
av pandemien for reiselivet, er det ikke tvil om at reiselivsbedriftene
er hardt rammet.
Det er behov for
en konkret plan for å sikre reiselivet etter pandemien og for å
hindre at lokale og norske bedrifter blir kjøpt opp.
Det trengs en konkret
og offensiv plan for hvordan reiselivet kan styrkes etter koronapandemien.
En slik plan bør blant annet ta for seg følgende:
-
Forslag til redskap
og virkemiddel for å sikre norsk eierskap av reiselivsbedrifter.
-
Tilgjengeliggjøring
av samlet, kvalitetssikret og oppdatert informasjon til reisende
som kommer inn i landet.
-
Styrking av markedsføring
av Norge som destinasjon. Kuttet i Innovasjon Norge har gjort at
kontorer ute i verden har blitt lagt ned, og i den situasjonen man
er i nå, er det viktig å styrke dette apparatet – ikke svekke det.
-
Samferdsel og infrastruktur
må raskt tilbake til tidligere nivå. Et kraftig redusert rutetilbud
på fly/tog/ferge/buss og lignende er ikke tilstrekkelig når turistene
skal komme tilbake.
-
Tiltak for styrking
av reiselivsdestinasjonene og destinasjonsselskapene.
-
Gjennomgang av de
samlede virkemidlene og rammevilkårene for reiselivet.
-
Ytterligere forbedringer
i tiltakene for å hjelpe kriserammede bedrifter. Aktørene i reiselivet
har et sterkt behov for noe håndfast, mange føler seg overlatt til
seg selv, og det råder svært stor usikkerhet i næringen.
-
Lokalsamfunn i distriktene
hvor reiselivsbedrifter er hjørnesteinsbedrifter, er svært utsatt
– og det trengs tiltak for å unngå fraflytting og nedlegging på slike
utsatte steder.