Bakgrunn
Helseforetaksmodellen
ble vedtatt innført for 20 år siden. Med helseforetaksmodellen ble
sykehusene juridisk selvstendige foretak fristilt fra folkevalgt
styring og underlagt regnskapslovens bestemmelser som binder sykehusene
til å følge lovbestemte bedriftsøkonomiske målsettinger som ethvert
annet privat aksjeselskap.
Forslagsstiller viser
til at folk har blitt nødt å kjempe for sine lokalsykehus og fødeavdelinger
landet rundt. Det er helseforetakssystemet som er det underliggende problemet,
ved at sykehusene styres mest etter bunnlinjen og mindre etter pasientenes
behov.
Forslagsstiller viser
til at det ble påstått at helseforetaksmodellen skulle skape mindre
byråkrati og tydelige ansvarsforhold. Men utviklingen viser det
motsatte. Helseforetaksreformen har i stor grad fratatt folkevalgte makten
over sykehuspolitikken og overført denne til et omfattende og helsefaglig
lite kompetent byråkrati hvor antallet høyt lønnede administratorer
har eksplodert, mange med årslønner langt over statsministerens.
Antall ledernivåer har økt, samtidig som det mangler stedlig ledelse.
Forslagsstiller viser
til at Fagforbundet, landets største arbeidstakerorganisasjon med
om lag 395 000 medlemmer, slår fast i sitt handlingsprogram:
«Sykehussektoren
må tilbake til folkevalgt styring og demokratisk kontroll. Styrene
i helseforetakene må bestå av politisk valgte representanter med
lokal forankring og representanter fra arbeidstakerorganisasjonene.
Foretaksorganiseringen må skiftes ut med forvaltningsstyring.»
Legeforeningen har
også tidligere gjort vedtak om at de vil avvikle dagens helseforetaksmodell.
Forslagsstiller viser
til en medlemsundersøkelse om arbeidsforhold i sykehus gjennomført
av rådgivningsselskapet Rambøll på vegne av Legeforeningen. Kun
29 pst. av legene mener sykehuset er i en utvikling som vil føre
til bedre pasientforløp i fremtiden. Tilsvarende mener kun 15 pst.
av legene at utviklingen vil føre til at sykehuset blir en bedre
arbeidsplass. Forslagsstiller viser til at denne uroen finnes blant
flere yrkesgrupper på sykehusene, og at utviklingen har ført til
at ansatte på sykehusene er overarbeidet og opplever å ha liten
innflytelse over egen arbeidshverdag. Legeforeningen har også i
sin «underveisrapport om covid-19» påpekt at for få intensivplasser
før pandemien svekket sykehusenes beredskap.
Sykepleierforbundet
skriver i innspill til koronakommisjonen:
«Helsesektoren var
ikke godt nok forberedt og rustet til å møte en langvarig krise
som en pandemi. Nødvendig bemanning og utstyr, herunder intensivkapasitet,
var ikke på plass.»
I dag må 50 pst.
av driftsmidlene i helseforetakene tjenes inn ved såkalt innsatsstyrt
finansiering (ISF). Tusenvis av diagnoser grupperes inn i ca. 900
diagnoserelaterte grupper (DRG) som hver har antatt lik ressursinnsats
og utløser lik stykkpris. Forslagsstiller viser til at praksisen
med at diagnose og behandling kodes til en fastsatt stykkpris, gjør
at noen pasienter blir lønnsomme for sykehusene, dvs. gir mer inntekter
enn aktuell ressursinnsats, mens andre pasienter igjen kommer ut som
ulønnsomme. Dette er et system som fort fører til og har ført til
at takstene for ulike inngrep og behandlinger påvirker hvilke pasienter
sykehusene prioriterer, ut fra lønnsomhetshensyn. Det er en modell
som er hentet inn fra det amerikanske Medicare og utviklet for et kommersielt,
profittdrevet helsevesen. DRG-systemet innebærer også at både helsepersonell
og et relativt omfattende merkantilt byråkrati i sykehusene må bruke mye
tid på detaljert økonomisk koding av diagnoser og prosedyrer. Markedsstyrte
helsetilbud medfører større ulikhet.
Forslagsstiller viser
til at redusert sengekapasitet i sykehusene og økonomiske insentiver
til å skrive pasienter ut for tidlig belaster kommunal helse- og
omsorgstjeneste, som selv sliter med lite ressurser. Det må legges
til rette for reelt samarbeid, med tilstrekkelige ressurser både
i kommunene og på sykehusene, for at pasientens behov skal komme
i første rekke.
Velferdstjenesteutvalget
skriver i NOU 2020:13 at omfanget av kjøp fra private i helseforetakene
har vært påvirket av styringssignaler fra staten:
«De regionale helseforetakene
ble samme år (2014) bedt om å utarbeide strategier for økt bruk
av private aktører gjennom anskaffelser. I forbindelse med innføring
av Fritt behandlingsvalg ble de regionale helseforetakene i 2015
bedt om å øke omfanget av sine anskaffelser fra private leverandører
innen somatikk.»
Av tjenestene de
regionale helseforetakene kjøper etter konkurranse, utgjør kommersielle
aktører om lag 40 pst. Veksten har de siste årene vært sterkest
blant leverandører som inngår i utenlandske konsern.
Forslagsstiller mener
at økonomisk motivert effektivisering, sentralisering og privatisering
har svekket og svekker beredskapen i sykehusvesenet. Det bedriftsøkonomiske
regimet har systematisk sentralisert og bygget ned sengetall og
annen beredskap i de norske sykehusene. Forslagsstiller påpeker
problemene som oppsto med manglende ledige senger da koronapandemien traff
Norge.
Forslagsstiller mener
at helseforetakssystemet for lengst har bevist at det har ført til
forsterket politisk ansvarsfraskrivelse og fravær av demokratisk
styring, et oppsvulmet og fordyrende helsebyråkrati og et gjennomrasjonalisert
sykehusvesen uten reservekapasitet. Forslagsstiller mener at sykehusene
derfor må organiseres som offentlige forvaltningsorganer underlagt
storting og regjering og eid av staten. Forslagsstiller vil videre
påpeke at helsekronene faktisk er folkets eiendom, og at det også
av den grunn er udemokratisk at sykehusvesenet ikke er underlagt
politisk styring og forvaltning.
Forslagsstiller viser
til at i flere områder av landet reiser folk seg mot direktørveldet
i helseforetakene og etterlyser de folkevalgte. Tiden er overmoden
for å gi befolkning og folkevalgte tilbake makten over helsevesenet.