Hvert år deler Norsk
filminstitutt (NFI) ut flere hundre millioner til utvikling, produksjon
og lansering av norsk film, serier og spill. I 2019 ble det tildelt
om lag 450 mill. kroner til den produserende filmbransjen gjennom
de ulike nasjonale tilskuddsordningene. Tilskuddsordningene som
NFI forvalter, skal bidra til å nå de nasjonale filmpolitiske målene.
Rammene og vilkårene for statlige tilskuddsmidler er gitt gjennom forskrifter:
forskrift om tilskudd til produksjon og formidling av audiovisuelle
verk, som er mer overordnet, og forskrift om tilskudd til audiovisuell
produksjon, som gir mer detaljerte regler.
Den norske insentivordningen
som er rettet mot internasjonale film- og serieproduksjoner, har
spendkrav til produksjoner som spilles inn i Norge. Tilskuddets størrelse
utgjør 25 pst. av godkjente produksjonskostnader for produksjonen
i Norge. Det vil si at en utenlandsk produsent får refundert 25
pst. av utgiftene sine. Liknende spendkrav har derimot ikke de nasjonale
tilskuddsordningene. Hvilket betyr at norske produsenter kan velge
å spille inn hele eller deler av produksjonen i utlandet uten at
det får noen følger for tilskuddet de mottar. Store norske produksjoner
som «Reisen til julestjernen», «Karsten og Petra», «Victoria», «Atlantic
Crossing», «Lykkeland» og «Askeladden» er spilt inn helt eller delvis
i utlandet – også scener som skal forestille Norge eller har norsk
kultur og/eller historie som tema.
I motsetning til
Norge har flere land i Europa og globalt ulike former for spendkrav
for at man skal kunne kvalifisere for tilskudd. I Tsjekkia er det
f.eks. krav om at 50 pst. av støtten som tildeles, skal brukes i
landet. Det kan gjøres unntak hvis produksjonen av tekniske og/eller
kunstneriske årsaker er avhengig av ressurser utenifra. I Ungarn
skal minst 60 pst. av den statlige støtten som hovedregel brukes
i landet, men kan i visse tilfeller og etter godkjennelse fra det
ungarske filmfondet justeres opp til 80 pst. eller nedjusteres fra
60 pst. hvis manuskriptet tilsier innspilling på bestemte lokasjoner. I
Litauen kreves det at minst 80 pst. av støtten brukes i landet,
og ved samproduksjon skal 100 pst. brukes innenlandsk. I Frankrike
er det en rekke filmfond på nasjonalt nivå med ulike regler. Vilkårene
varierer, men flere har et spendkrav på minimum 50 pst. av budsjettet. I
Danmark er det et krav om at andelen produksjonsomkostninger som
tilsvarer størrelsen på den tildelte filmstøtten, skal anvendes
i Danmark, dvs. 100 pst.
I Norge har man ikke
territorielle krav knyttet til de nasjonale tilskuddsordningene.
For tilskudd til samproduksjon av spillefilm med utenlandsk hovedprodusent er
det imidlertid et element av spendkrav – den norske andelen av produksjonsbudsjettet
utløser tilskudd som kan dekke inntil 75 pst. av norsk budsjett.
De regionale fondene og filmsentrene kan i sine vurderinger av søkere
vektlegge regional tilknytning. Ut over det er det ingen krav om
innenlandsk forbruk for tildeling av støtte. Riktignok er det et
vilkår for alle utviklings- og produksjonstilskuddene at det må
være et kulturprodukt. Et kulturprodukt må oppfylle minst tre av
vilkårene i kulturtesten,
jf. forskrift om tilskudd til audiovisuell produksjon § 1-4.
Følgende vilkår skal
vurderes i kulturtesten:
-
Manuskript eller
litterært forelegg er originalskrevet på norsk eller samisk.
-
Hovedtemaet er knyttet
til norsk historie, kultur eller samfunnsforhold.
-
Handlingen utspiller
seg i Norge eller et annet EØS-land.
-
Verket har et vesentlig
bidrag fra opphavsmenn eller utøvende kunstnere bosatt i Norge eller
et annet EØS-land.
Det skilles altså
ikke mellom Norge og andre EØS-land når det gjelder hvor handlingen
utspiller seg og hvor opphavsmenn og kunstnere er bosatt. Kulturtesten ble
innført i 2010 og er en del av EØS- regelverket som krever at en
film skal være et kulturprodukt for at den skal kunne motta offentlig
støtte. Regelverket er imidlertid ikke til hinder for at det kan
knyttes territorielle krav til midler som tildeles.
Det er ikke likegyldig
at norske produksjoner spilles inn helt eller delvis i lavkostland
eller land med gunstigere insentivordninger. Det er heller ikke
likegyldig at norske produksjoner, som har til hensikt å fremstille norsk
historie, kultur og natur, i realiteten har et annet land som innspillingsdestinasjon.
Det blir som å sette «Nyt Norge»-merkelapp på en norsk film med
en norsk historie som i realiteten er produsert i land som f.eks.
Litauen eller Tsjekkia. Når norske film- og dramaproduksjoner flagges
ut av Norge, går man glipp av verdiskaping som kunne bidratt til
å bygge opp norsk filmindustri. Ved å styrke norsk filmsektor i
Norge vil man ikke bare øke kvaliteten på norsk filmproduksjon i
alle ledd og skape arbeidsplasser innenfor filmbransjen, men det vil
også gi synergieffekter i tilstøtende næringer som hotell, catering,
transport og reiseliv.
I Norge er det et
filmpolitisk mål om å ta hele landet i bruk og at norske filmer
skal spilles inn i alle regioner. Norge kan være stolte av at landet
har en mangfoldig filmbransje som leverer et bredt og variert tilbud
med høy kvalitet, men det er behov for å se på de nasjonale tilskuddsordningenes
innretning. Et sentralt spørsmål melder seg om hvordan man skal
videreutvikle og styrke norsk filmsektor i Norge. I så henseende
må en ha virkemidler som både stimulerer og stiller krav til at
norske produsenter som mottar filmstøtte, velger Norge som innspillingsland,
særlig der filmatiseringen har norsk kultur og/eller historie som
tema.