Bakgrunn
Det er viktig med fartsgrenser
som godt reflekterer veiens standard. De siste årene har det vært
en omfattende utbygging av hovedveinettet i Norge med ny, trygg og
sikker firefelts motorvei. Det er imidlertid slik at det norske
fartsgrensenivået er lavere på hovedveinettet enn eksempelvis i
Sverige og Danmark. Når det gjelder motorveier, har Danmark 130
km/t, mens Sverige og Finland har 120 km/t. For bedre å tilpasse
fartsgrensen på motorvei i Norge til veiens standard ble den øvre fartsgrensen
hevet til 110 km/t i 2014. Erfaringene med å øke fartsgrensene på
motorveier er gode. Det ble bare registrert en moderat fartsøkning
på veiene da fartsgrensen først ble hevet fra 90 km/t til 100 km/t.
Erfaringen er den samme med den siste økningen av fartsgrensene.
Gjennomsnittsfarten økte noe, men det er nå langt flere som holder
fartsgrensen på disse veiene. Etter at fartsgrensene på motorveier
og flere andre hovedveistrekninger ble økt, har de totale ulykkestallene
på norske veier fortsatt å gå ned. Når fartsgrensen godt reflekterer
veiens standard, bidrar det til respekt og forståelse for fartsgrensesystemet.
En nylig undersøkelse om folks holdning til fartsgrenser viser at
mer enn 80 pst. av de spurte mente det var greit å kjøre noe fortere
enn de grensene som veibyråkratiet har satt. Forslagsstillerne mener
det ofte er en manglende forholdsmessighet mellom veistandard og
fartsgrense, og derfor må det endringer til i de norske fartsgrensekriteriene.
Forslagsstillerne mener det nå er tid for å bringe norsk motorveifartsgrense
opp på nivå med Sverige og Finland. Som det følger av regjeringserklæringen,
skal fartsgrensen på motorvei heves fra 110 km/t til 120 km/t.