Bakgrunn
Migrasjon er en av de største
utfordringene Europa og verdenssamfunnet står overfor. Ved inngangen
av 2020 var det av FN estimert å være 79,5 millioner flyktninger
i verden. Det er et rekordhøyt antall. Forslagsstillerne mener at
den voksende migrasjonsutfordringen nødvendiggjør behovet for å
tenke nytt innen asyl- og innvandringspolitikken. Forslagsstillerne
vil derfor ha en helt ny asyl- og innvandringspolitikk, der målsettingen
er å hjelpe flest mulig medmennesker på flukt, sikre landets velferdsmodell
og bevare Norge og verdiene som samfunnet er bygget på. Norge bør arbeide
for å få Europa med på et helt nytt asylsystem, fordi de fleste
landene opplever det samme trykket på velferdsordningene, det sosiale
limet og opplevelsen av trygghet. Dessverre er EUs «New Pact on
Migration and Asylum» det diametralt motsatte. Det er en videreføring,
og forsterking, av en allerede mislykket politikk.
Migrasjonsstrømmen
i 2015 avslørte med all mulig tydelighet at dagens asylsystem ikke
er bærekraftig verken ut fra et økonomisk, demografisk, sosialt,
sikkerhetspolitisk eller humanitært perspektiv. Samtidig viser FNs
befolkningsprognoser en betydelig vekst de neste tiårene. Afrika
er beregnet å fordoble sitt innbyggertall i 2050, og firedoble det
i år 2100. Den økte migrasjonsutfordringen danner etter forslagsstillernes
oppfatning grunnlag for å endre dagens asylsystem. I 2020 kom det 461 300
asylsøkere til EU+ området. Til sammenlikning var det tilsvarende
tallet for hele 2011 drøyt 300 000 asylsøkere. Dette viser at til
tross for stengte grenser, og den største pandemien verden har stått
overfor på over 100 år, kom det flere asylsøkere til Europa i unntaksåret 2020,
enn i 2011. Det viser med all tydelighet at dagens europeiske politikk
er feilslått.
EU-kommisjonen lanserte
høsten 2020 sitt forslag til en ny europeisk asylpolitikk, «New
Pact on Migration and Asylum». Forslaget bygger blant annet på å
etablere en ny felleseuropeisk solidaritetsmekanisme, og å etablere
et mer forpliktende retursamarbeid.
Den skisserte solidaritetsmekanismen
som lanseres fra EU-kommisjonen, oppstiller i hovedsak to alternativer
til europeiske land.
Det ene alternativet
innebærer en relokalisering av asylsøkere fra pressområder, typisk
Hellas og Italia, til andre europeiske land. Det tas dermed til
orde for å transportere asylsøkere fra disse landene til Norge og andre
europeiske land. En slik løsning er ingen løsning. Det vil bare
bidra til at flere migranter ved hjelp av menneskesmuglere legger
ut på en livsfarlig ferd over Middelhavet. En slik kynisk tilnærming,
der man i praksis oppfordrer mennesker til å risikere livet, kan
ikke forslagsstillerne støtte.
Det andre alternativet
i den skisserte solidaritetsmekanismen er en sponsoravtale for retur,
hvor europeiske land overtar det juridiske ansvaret for retur av migranter
uten beskyttelsesbehov som befinner seg i et annet europeisk land.
Kommisjonen slår fast at hvis retur ikke har funnet sted innen fire
måneder i det EU definerer som en krisesituasjon, skal man relokalisere
de illegale asylsøkerne til sponsorlandet. I en normalsituasjon
er tidsfristen åtte måneder. Ulovlige innvandrere, som skal returneres
til hjemlandet, skal derfor fordeles rundt i Europa i påvente av
retur. Et slikt system vil etter forslagsstillernes oppfatning vanskeliggjøre
returarbeidet.
I 2019 ble kun 32
pst. av illegale migranter fra tredjeland returnert fra EU. Dette
inkluderer både frivillig retur og tvangsretur. Det
er et lavt tall.
Norge har den høyeste
retureffektiviteten i Europa. Den potensielle oppsiden ved et mer
formalisert og forpliktende samarbeid med EU hva gjelder retur er
minimal. Derimot er den potensielle nedsiden stor. Norge gjennomfører
returer, og har bilaterale enigheter om retur, med flere land enn
EU. Resultatene viser at Norge på egen hånd har hatt større suksess
med å oppnå fungerende enighet om retur, enn det EU hittil har klart.
Effektene av et mer formalisert samarbeid med EU vil derfor kunne
bety færre returer av illegale migranter fra Norge. Det er ikke
i Norges interesse.
EUs New Pact on Migration
and Asylum er en gavepakke til dysfunksjonelle stater som ikke etterlever
det folkerettslige prinsipp om å ta imot egne borgere.
Uten en fundamental
omlegging av asylsystemet, der asylbehandlingen foregår ved asylsenter
utenfor Europa og beskyttelse gis i trygge tredjeland, vil EUs nye asylpakt
kun bidra til å øke problemene knyttet til migrasjon – dette all
den tid generelle bistandsmidler skal brukes for å sikre retur og
man skal belønne illegale migranter som krysser Middelhavet med
å bli transport videre til velstående land i Nord-Europa. Utviklingsland vil
ha en interesse å av utnytte egne innbyggere ved i praksis å ikke
akseptere retur, som pressmiddel mot Europa for økte bistandsoverføringer.
Migrasjon blir følgelig en inntektskilde for landene, uten at det
stilles krav i retur. Det sikrer verken hjelp til mennesker i nød
eller løser de grunnleggende utfordringene knyttet til dagens asylsystem.
Forslagsstillerne
ønsker å avskaffe retten til å søke asyl i Europa, ved at asylsøkere
som kommer til europeiske høykostland, sendes til trygge tredjeland
og får søknaden behandlet der. De som får beskyttelse, skal få beskyttelse
i et trygt tredjeland, ikke i høykostland som Norge. Det er en asylmodell
for fremtiden.