Prikkbelastningsordningen i trafikken
i Norge ble iverksatt i 2004. Da ordningen ble innført, skulle den kun
gjelde for grove fartsovertredelser, kjøring mot rødt lys, ulovlige
forbikjøringer og overtredelser av vikepliktsregler. Ordningen med
prikkbelastning har gradvis blitt utvidet til å omfatte flere og
flere trafikkforseelser, blant annet bruk av mobiltelefon i bil
i stillestående kø. Bakgrunnen for innføringen av ordningen var et
ønske om å bedre trafikksikkerheten og bidra til færre ulykker på
veiene. Prikkbelastningsordningen har blitt innført i noen europeiske
land, men ordningen er ikke så omfattende, rigid og streng som i
Norge, hvor terskelen for å bli fratatt førerkortet og retten til
å kjøre bil er vesentlig lavere enn i andre land i Europa. Danmark
har et slikt system, mens Sverige har det ikke.
Prikkbelastning er
en kontroversiell reaksjonsform som kommer i tillegg til ordinær
bruk av straff i veitrafikken, slik som bøter. Mange opplever prikkbelastningssystemet
som urimelig og som en form for dobbeltstraff der mange mindre forseelser
i trafikken legges sammen og man får en knallhard straffereaksjon
hvor man blir fratatt retten til å kjøre bil. For yrkessjåfører som
lever av å kjøre på veien, blir denne straffereaksjonen ekstra hard.
Dette står i skarp kontrast til strafferetten, der det i stor utstrekning
brukes strafferabatt for dem som eksempelvis begår en rekke lovbrudd
og voldshandlinger.
For unge mennesker
og andre med nytt førerkort fremstår prikkbelastningsordningen som
enda mer urimelig. Forseelser i trafikken kan her medføre ikke bare en
ordinær straffereaksjon og dobbelt prikkbelastning i førerkortet.
Noe av det som særmerker
den norske ordningen for prikkbelastning, er en streng praksis ikke
bare vedrørende fart, men også omfanget av ordningen. Samtidig viser
en ny undersøkelse fra Ipsos at mer enn 80 prosent av norske bilister
mener det er greit å kjøre noe fortere enn fartsgrensen. Dette viser
at det er et manglende samsvar mellom etablerte fartsgrenser, veistandard
på hovedveiene og straffereaksjonene. Forslagsstillerne mener at
norske fartsgrensekriterier bør endres, slik at landet kommer på
linje med Sverige og Danmark.
Det finnes noe forskning
internasjonalt på trafikksikkerhetseffekter ved bruk av et prikkbelastningssystem.
En internasjonal analyse gjennomført i 2012 viste bl.a. at trafikksikkerhetseffekter
av ordningen er kortvarige, anslått til om lag 18 måneder etter
innføring av systemet. Nasjonalt har Transportøkonomisk institutt (TØI)
gjennomført en analyse av prikkbelastningssystemet med blant annet
en spørreundersøkelse blant bilførere. TØI konkluderer med at prikkbelastningssystemet
ser ut til å ha en gunstig effekt på trafikksikkerheten, men rapporten
viser også at det kan være andre forklaringer.
Siden systemet ble
innført, er antallet alvorlige ulykker i trafikken redusert. Det
er imidlertid grunn til å tro at dette først og fremst henger sammen
med nye og trygge veier, bl.a. firefeltsveier, holdningsskapende
arbeid, bedre kjøreopplæring, bedre veivedlikehold, bedre teknisk
kontroll og merking samt modernisert bilpark med større og sikrere
biler.
Forslagsstillerne
mener at trafikksikkerhetsarbeidet skal konsentreres om grep som
har dokumenterbar effekt. Reguleringer og kontrollordninger som
har liten effekt, og kanskje først og fremst symbolverdi, bør avvikles.
Prikkbelastningssystemet er en kontroversiell reaksjonsform, som
kommer i tillegg til allerede meget strenge straffereaksjoner for
brudd på trafikkregler, og bør avvikles.