Bakgrunn
Norge er et langstrakt
land og avhengig av god infrastruktur for å kunne opprettholde både
bosetting og næringsliv i hele landet. Utbygging av samferdselsinfrastruktur
er et fellesskapsansvar i Norge, og det er bred enighet om at dette
skal finansieres av fellesskapet. Det tilligger derfor Stortinget
og staten et ansvar for å se til at skattebetalernes penger forvaltes
på en god måte, slik at fellesskapet får mest mulig ut av hver krone
som benyttes til samferdselsinvesteringer.
Statens vegvesen
vedtok i 2020 at alle prosjekter med en investeringsramme på over
200 mill. kroner skal sertifiseres i tråd med CEEQUAL, og flere
av etatens prosjekter er allerede sertifisert etter denne ordningen. Ordningen
CEEQUAL (The Civil Engineering Quality Assessment & Awards Scheme)
er et internasjonalt miljøsertifiseringssystem for anleggsprosjekter
som stiller krav til miljøvennlighet og bærekraft. Dette er en tilsvarende
ordning som BREEAM (Building Establishment Environmental Assessment
Method), som er utbredt i byggsektoren.
Sertifiseringsordningen
omfatter et bredt spekter av miljøhensyn, fra klima og energiforbruk
via artsmangfold og kulturminner til forholdet til naboer og andre
interessenter. Ordningen krever at anleggsprosjektet vurderes opp
mot et sett av miljøkriterier, og hvert kriterium krever framlegging
av dokumentasjon på oppfyllelse. Vurderinger og dokumentasjonen
skal gjennomgås og godkjennes av en godkjent tredjepart. Kriteriene
kan brukes på de ulike fasene i et anleggsprosjekt, fra planfase
via prosjektering til utbygging separat, eller på prosjektet som
helhet.
Det er kostnadsdrivende
å knytte alle anleggsprosjekter opp til denne typen sertifiseringsordninger.
For CEEQUAL-sertifisering er kostnaden basert på størrelsen på kontrakten
og vil dermed øke med størrelsen på utbyggingsprosjektet. De fleste
større veiutbygginger i Norge har en kostnad i milliardklassen.
Dermed vil det bety at millioner av kroner vil bli brukt på CEEQUAL-sertifisering
alene. Det er unødvendig å bruke masse penger på en sertifiseringsordning
som eies og drives fra England.
Det er viktig at
store utbyggingsprosjekter i Norge tar hensyn til miljøet og påvirkninger
de kan ha. Særlig er det viktig at skader og forurensning minimeres
eller elimineres. Det ansvaret har både anleggssektoren og entreprenører
fulgt opp i mange år, ikke minst som følge av den strenge lovgivningen
man allerede har i Norge. Det er derfor unødvendig kostnadsdrivende
av Statens vegvesen å knytte alle store prosjekter opp til en ny sertifiseringsordning.
Miljøhensyn skal fortsatt tas i all byggevirksomhet i Norge, og
det gjøres i tråd med gjeldende lovgivning.
Nye Veier tar også
allerede et betydelig klima- og miljøansvar. Eksempelvis i anbudene
for utbyggingen av E6 gjennom Hedmark var pris vektet bare 25 pst.,
og klima- og miljøavtrykket var på sin side vektet betydelig. Nasjonal
transportplan har også generelle og overordnede føringer på klima
og miljø, CO2-utslipp i anleggsperioden
og valg av byggematerialer. Det er for eksempel derfor det kommer
til å bli mye tre i Mjøsbrua.
Statens vegvesen
og staten for øvrig skal ha som hovedprioritering å forvalte fellesskapets
midler på en best mulig måte, og da må kostnadseffektivitet og kvalitet
veie tyngst. Internasjonale sertifiseringsordninger skal ikke vektlegges
for skattefinansierte utbyggingsprosjekter. Man skylder norske skattebetalere
å få mest mulig ut av hver skattekrone.