Fred,
sikkerhet og menneskerettigheter
Ved flere av militæroperasjonene
Norge har deltatt i, har norske og allierte lands myndigheter oppgitt
det å bidra til fred og sikkerhet, i tråd med FN-paktens artikkel
1, som målsetting. I mange tilfeller har imidlertid resultatet av
operasjonene ikke samsvart med denne målsettingen, men tvert imot
bidratt til langvarig konflikt og økt grobunn for terrorisme, slik
det skjedde i Libya. I andre tilfeller er det høyst uklart om operasjonene
Norge deltar i, fører til fred og sikkerhet. Det gjelder for eksempel
i Operation Inherent Resolve, der Norge deltar for å bekjempe IS,
men der norske styrker er plassert på en amerikansk militærbase
som USA tvert imot har brukt til droneangrep mot Irans lederskap
og irakiske shiamilitser.
I evalueringen av
Norges deltakelse i Libya-krigen fastslår utvalget at norsk deltakelse
i krigsoperasjoner blant annet bygger på en oppfatning om at slik
deltakelse sikrer at Norges allierte vil bidra til Norges sikkerhet:
«Norsk deltakelse
i operasjoner i utlandet, enten i regi av NATO eller av koalisjoner
av villige stater, er ofte blitt forklart med ønsket om å opprettholde
NATOs relevans og bevare den amerikanske interessen for, og forpliktelsen
til, å ivareta sikkerheten i Europa. Ved å bidra til operasjoner
ivaretar Norge egen sikkerhet ettersom dette anses som en investering
i internasjonal fred og sikkerhet.»
Oppfatningen om NATO
og USA som norsk sikkerhetsgaranti synes imidlertid å ha endret
seg noe i ettertid. Den 21. oktober 2020 skrev Klassekampen følgende om
fallende tiltro til NATO som sikkerhetsgaranti for Norge:
«Høyres forsvarspolitiske
talsperson Hårek Elvenes forklarer politikken slik: Norske myndigheter
stoler ikke lenger på at alle medlemslandene i Nato skal bli enige
dersom det blir krise.»
Svein Melby ved Institutt
for forsvarsstudier (IFS) uttalte 4. november 2020 at USA «har blitt
et annet land enn det Norge har basert sin sikkerhetsutenrikspolitikk på».
Forslagsstiller mener denne usikkerheten taler for en oppdatert
evaluering av i hvilken grad norsk deltakelse i utenlandsoperasjoner
faktisk bidrar til en varig forpliktelse til ivaretakelse av Europas
og Norges sikkerhet.
I proposisjonen «Et
forsvar til vern om Norges sikkerhet, interesser og verdier» (St.prp.
nr. 48 (2007–2008)) fastslås det at Forsvaret har endret seg fra
«mobiliseringsforsvar
til et forsvar som brukes hjemme og ute hver eneste dag – med utenlandsoperasjoner
som en naturlig del av tjenesten».
Dette har hatt betydelige
konsekvenser for Forsvaret, Norges beredskap og trusselbildet mot
Norge. Forsvaret er berørt av denne endringen blant annet gjennom
materiellanskaffelser, prioritering mellom materiellinvesteringer
og personell og prioritering mellom de ulike våpengrenene og innad
i disse. Ett eksempel på dette er valg av kampfly. I proposisjonen
«Nye kampfly til Forsvaret» (St.prp. nr. 36 (2008–2009)), hvor regjeringen
redegjorde for valget av F-35 fra produsenten Lockheed Martin, fastslås
det at
«[v]algt kampflyløsning
må sette Norge i stand til å bidra inn i NATOs operasjoner på en
relevant og substansiell måte».
Anskaffelsen medfører
så store levetidskostnader at den er ventet å ha konsekvenser for
de økonomiske rammene for hele Forsvaret så lenge kampflyene er
i bruk. Også trusselbildet påvirkes av deltakelse i militæroperasjoner
under USAs og NATOs ledelse. I tillegg til krigsdeltakelse som kan
medføre folkerettslig grunnlag for angrep på norske mål, slik Libya-rapporten
peker på, kommer blant annet økt risiko for at norske mål utsettes
for masseødeleggelsesvåpen. I St.prp. nr. 48 (2007–2008) fastslås
det at utstrakt bruk av Forsvaret i utenlandsoperasjoner er blant
årsakene til at Norge må utvikle mer effektivt vern mot kjemiske,
biologiske, radiologiske og kjernefysiske midler. I 2015 konkluderte daværende
forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen i det fagmilitære råd («Et forsvar
i endring») at
«langvarige engasjementer
i operasjoner ute [har] gått på bekostning av beredskapen hjemme».
Norge har som offisiell
politikk å styrke menneskerettighetene i verden, og flere av operasjonene
Norge har deltatt i, har vært begrunnet med menneskerettigheter
og humanitære hensyn. Likevel finnes det ikke en samlet oversikt
over humanitære konsekvenser av Norges og Norges alliertes bruk
av militær makt i utenlandsoperasjoner. Forslagsstiller mener de
humanitære konsekvensene av alle operasjonene må evalueres. Dette bør
inkludere anslag for antall drepte og skadde og hvor mange som er
drevet på flukt, samt kartlegging av tilgjengelig informasjon om
krigsforbrytelser og brudd på menneskerettighetene, herunder tortur,
begått av Norges allierte i operasjoner Norge har deltatt i.
Mange norske soldater
har betalt en høy pris for deltakelse i internasjonale operasjoner.
Forslagsstiller mener utredningen må innebære en fullstendig oversikt
over konsekvensene for skadde norske veteraner og deres pårørende.
Forslagsstiller viser videre til at det må legges spesiell vekt
på kartlegging av forekomsten av psykiske lidelser og lages realistiske
framskrivninger av antall skadde veteraner som tar hensyn til det
faktum at mange veteraner som blir påført slike lidelser gjennom krigsdeltakelse,
ikke utvikler symptomer før lenge etter endt tjeneste og hjemkomst
til Norge.