Søk

Bakgrunn

Kortbanenettet er helt avgjørende for at folk og næringsliv skal komme seg fram i et langstrakt land som Norge. Det var bakgrunnen for at regjeringen Borten startet utbyggingen av kortbanenettet på 60-tallet, og det er like viktig i dag. Forslagsstillerne vil sørge for et godt flytilbud i hele landet også i framtiden. Gjennom reduserte avgifter og økt kjøp av offentlige flyruter kan det bli lagt til rette for flere avganger og billigere flybilletter i Distrikts-Norge. Dessverre har regjeringens avgiftsøkninger de siste årene gjort det vanskeligere å opprettholde et godt flytilbud, og flere flyruter er nedlagt.

Mandag 17. februar 2020, før koronapandemien inntraff, varslet Widerøe at de ville kutte 4 000 avganger i året, 15 pst. av den kommersielle produksjonen på kortbanenettet. Endringene skulle tre i kraft 4. mai 2020. Widerøe begrunnet kuttene med at lønnsomheten på de kommersielle kortbanerutene har vært under hardt press på grunn av økte avgifter over flere år. Når Widerøe kutter i rutetilbudet, er det en viktig del av kollektivtransporten i store deler av Norge som rammes.

Blant regjeringens tiltak som har ført til et dårligere tilbud på kortbanenettet, er flypassasjeravgift, økt merverdiavgift på persontransport og CO2-avgift. Ifølge Widerøe måtte de budsjettere med 73 pst. mer avgifter i 2020 enn i 2012.

I 2022 skal fylkeskommunene etter planen overta ansvaret for FOT-rutene. Senterpartiet stemte imot å overføre ansvaret for FOT-rutene fra staten til fylkeskommunene. Tidligere har Senterpartiet fremmet forslag om at Stortinget skal be regjeringen

«utrede en fordelingsmodell som ivaretar minimumsbehovet for finansiering av kjøp av FOT-ruter, og legge dette fram for Stortinget før neste anbudsutlysning». (jf. Innst. 119 S (2018–2019)).

Dette har ikke regjeringen gjort, og det ser ikke ut som det er nok vilje blant regjeringspartiene til å sikre et bedre tilbud på kortbanenettet.

Distriktsdemografiutvalget ledet av Victor D. Norman trakk blant annet fram flere flyavganger og billigere flybilletter på kortbanenettet som viktige distriktspolitiske tiltak. I sin rapport, som ble presentert i desember 2020, skriver utvalget:

«Høye priser på flybilletter i distriktene gjør det mindre attraktivt å bo og arbeide der, og reduserer muligheten innbyggerne der har til å delta i det norske samfunnet på lik linje med alle andre.»

Videre skriver utvalget:

«Utvalget mener at de store avstandene i Norge og mangel på alternative transportformer gjør at store deler av distriktene er avhengig av fly. Hyppige flyforbindelser er avgjørende for arbeidsreiser, og priser på et rimelig nivå er viktig for fritidsreiser og turister. Utvalget mener det er behov for å vurdere flere virkemidler for å bedre flytilbudet, inkludert økt statlig subsidiering av flyreiser, forlengelse av rullebaner og andre tiltak for å legge til rette for mer fleksibilitet i flytilbudet. Det vil særlig være viktig å redusere flyprisene i områder uten gode alternative transportmidler, for eksempel på kortbanenettet i Nord-Norge.»