Døren
til Nav må holdes åpen
Brukerne av Nav trenger
først og fremst møter med mennesker. De trenger tillit og toveis
kontakt, ikke stengte dører. De trenger den som ser, og som med
myndighet kan iverksette og ta de rette grepene, ikke å bli overlatt
til seg selv med en pc.
At Nav-kontoret står
registrert som åpent i regjeringens dokumenter til Stortinget, betyr
ikke at det er åpent for at folk kan få hjelp. Åpent kan eksempelvis bare
bety: åpent lokale med utlån av pc. Ansatte til stede med kompetanse
som kan veilede og hjelpe, er ikke inkludert i menyen. Dermed får
ikke folk akutt hjelp eller hjelp ved sammensatte behov. En pc kan
verken se deg, møte deg med varme og forståelse eller løse alle
dine behov. Ifølge Statistisk sentralbyrå har 25 pst. av den voksne
befolkningen i Norge lav digital kompetanse. Det gjelder dermed
også mange av Nav-brukerne.
Det er noe forpliktende
i uttrykket: «Man er ikke sterkere enn lagets svakeste ledd». Som
samfunn er det en plikt å ivareta de som ikke klarer det selv. Man
kan derfor ikke akseptere at sikkerhetsnettet til sårbare grupper
i det norske samfunnet forsvinner. Nå må en skape et Nav med handlekraft
og som ikke forsterker digital og sosial ulikhet.
Man må få tilbake
kontakten med fagfolkene, som innbyggerne trenger. Fagfolkene som
skaper tillit og trygghet. Særlig nå som pandemien stenger samfunnet,
men også etter pandemien, trenger man den menneskelige kontakten
som ingen skjerm eller telefonsamtale kan erstatte. Nærheten til
brukerne og fullverdige tjenester der folk bor, er ikke bare en
forutsetning for å lykkes. Det er helt avgjørende for å kunne yte
forsvarlige tjenester.
Nav er trygghetsnettverket
i lokalsamfunnet. Økt digitalisering kan ikke gå på bekostning av
Nav sitt møte med mennesker. Nav sine fagfolk skal kunne møte alle innbyggere
i krevende situasjoner og må gis avgjørelsesmyndighet ved alle tidsbestemte
ytelser samt ansvar for oppfølgingstiltak overfor folk med sammensatte
behov og krevende livssituasjoner. Dette må kunne gjøres ansikt
til ansikt. Åpningstidene til Nav-kontorene må bli minst tilsvarende
kommunenes rådhus. Bare da styrker man kvaliteten og reduserer byråkratiet.