Eksempler
på at dagens regelverk er utdatert og krever oppdatering
Konkursen i det danske
forsikringsselskapet Alpha Insurance har vist at det er et stort
hull i dagens regelverk. Selv personer som allerede før konkursen
har fått medhold i konstatert yrkesskade, får ikke den erstatningen
de har krav på, fordi utenlandske forsikringsselskaper uten filial
i Norge ikke omfattes av garantiordningen her. Arbeiderpartiet har
siden 2018 fremmet flere forslag om at den norske staten må overta
kravene på vegne av disse arbeidstakerne og for arbeidstakere som i
framtida kan komme i samme situasjon, og at det umiddelbart må gjennomføres
lovendringer som sikrer at den norske garantiordningen gjelder for
alle arbeidstakere i Norge.
Saken om Nordsjødykkerne
ble avsluttet i Stortinget i 2014 etter dom i Den europeiske menneskerettsdomstolen.
Det er reist tilsvarende
spørsmål om en spesialordning for det som er kalt «oljepionerene»,
som i dag ikke omfattes av reglene om yrkesskade.
Stortinget vedtok
15. oktober 2020 en spesialordning for veteraner i utenrikstjeneste
med psykiske ettervirkninger, jf. Innst. 21 S (2020–2021). De er
i dag ikke omfattet av reglene om yrkesskade, fordi lista over yrkessykdommer
ikke er oppdatert.
FAFO la allerede
i 2012 fram rapporten «Yrkesskade – mest for menn? Om kjønnsforskjeller
i tildeling av uførepensjon med yrkesskadefordel» (Fafo-rapport 2012:45).
Rapporten viser at det er omtrent like mange kvinner og menn som
blir varig uføre, men når en ser på uføre med godkjent yrkesskade
eller yrkessykdom, gjelder dette langt flere menn enn kvinner, også
for menn og kvinner med samme utdanning og i samme yrke.
Arbeidstilsynet påviste
i 2016 at utenlandske arbeidstakere utsettes for større risiko for
yrkesskade på arbeidsplassen enn sine norske kolleger. Undersøkelsen viste
at utenlandske arbeidstakere mangler opplæring og nødvendig verneutstyr.
Språk- og kommunikasjonsproblemer utgjør en reell risiko, som igjen
øker risikoen for yrkesskader. Arbeidstilsynet påpekte at utenlandske arbeidstakere
verken klarer å ivareta sin egen eller andres sikkerhet. Saken om
en 22 år gammel litauisk snekker som ble hardt skadet og varig ufør
på en byggeplass i Bærum i 2013, viste at utenlandske arbeidstakere
er i en særlig utsatt posisjon, også når det gjelder å få oppfylt sine
rettmessige krav om yrkesskade og yrkesskadeerstatning. De sendes
i stedet i ukjent omfang tilbake til hjemlandet uten noen form for
yrkesskadedekning. NRK Dagsnytt meldte 10. mars 2021, med referanse
til Fair Play Bygg Oslo og omegn og til Yrkesskadeforsikringsforeningen,
at denne ulovlige praksisen fortsatt pågår i betydelig omfang. Samtidig
mangler det tilsyn med at forpliktelsene etter lov om yrkesskadeforsikring
faktisk er oppfylt fra arbeidsgivers side.
Regjeringen har i
forbindelse med covid-19-pandemien ført opp smitte på jobb i yrkesskadelista,
men kun for helsepersonell. Andre i førstelinja i samfunnsviktige funksjoner,
som for eksempel ansatte i varehandel, vektere, renholdere, barnehageansatte
og undervisningspersonell mv., er utelatt.
Arbeiderpartiet har
fremmet gjentatte forslag i Stortinget om nødvendigheten av forbedringer
i yrkesskaderegelverket. Noen av forslagene, som at staten må overta
ansvaret for kravene til de rammede i Alpha-konkursen, og at oppføring
av covid-19 på lista over yrkessykdommer må gjelde alle som jobber
i førstelinja i samfunnsviktige funksjoner, er fremmet og nedstemt
i inneværende stortingssesjon. Stortingets forretningsorden gjør
at forslagene ikke kan fremmes på nytt før etter stortingsvalget.
Det betyr likevel ikke at regjeringen er forhindret fra å fremme
forslag, noe forslagsstillerne mener at regjeringen Solberg bør
gjøre.