Bakgrunn
Klima- og miljøminister
Sveinung Rotevatn offentliggjorde den 5. mars innstramminger i sjølaksefisket
i 2021. Det vil da ikke lenger være tillatt å fiske villaks i kystområdene
sør for Finnmark, og i Finnmark blir fiske med krokgarn stanset.
Dagens sjølaksefiske
foregår med tradisjonelle kilenøter (ruseredskap) og krokgarn fortøyd
til land. Fisket er en gammel tradisjon og knyttet til en grunneierrett på
linje med grunneierrettigheter langs elv. Tillatt fisketid i sjøen
har gradvis blitt betydelig innkortet, og til dels forskjøvet ut
av sesongen for innsiget av laks til kysten, med den konsekvens
at stadig færre deltar i dette fisket. Krokgarn er betydelig enklere
å håndtere enn kilenot, men dette redskapet har siden 2003 vært
tillatt kun i Finnmark.
I forvaltningen av
villaksen skilles det ikke i tilstrekkelig grad mellom bærekraftig
bestandsforvaltning og fordeling av denne ressursen. Fangststatistikken
viser at det i realiteten har skjedd en omfordeling av villaksressursen
fra sjø til elv. Dette har skjedd til tross for ovennevnte forutsetning
for innstrammingene som ble innført i sjølaksefisket fra 2008, hvor
det ble lagt til grunn at byrdefordelingen mellom sjø og elv skulle
være lik.
Det vil være hensiktsmessig
å gjennomgå fangstutviklingen de siste 15 årene for å se om det
i realiteten har skjedd en omfordeling av denne ressursen fra sjø
til elv, spesielt i perioden etter 2007, hvor det begrunnet med bestandshensyn
har vært så store innstramminger i sjølaksefisket og forskyvning
av fisketid at det har blitt vanskelig å utnytte fiskerettighetene
langs kysten og potensialet i disse.
Norge har utviklet
en fiskeriforvaltning for marine bestander som anses som verdensledende
både med hensyn til gjenoppbygging av bestander og kommersiell høsting/utnyttelse
av reproduksjonspotensialet. Det kan her nevnes bestandene i Barentshavet
og de store pelagiske bestandene i Norskehavet. Viktige bestander er
bygget opp til historisk høye nivåer, som dermed har gitt grunnlag
for rekordstor høsting og lønnsomhet i fiskeriene. Forvaltningsansvaret
forplikter også med hensyn til en legitim fordeling av høstingsrett.
Det er viktig at det forvaltningsorgan som har ansvar for villaksen, opptrer
på en måte som gir tiltro til forvaltningens uavhengighet og objektivitet.
Den historiske fangststatistikken
indikerer at høstingspotensialet for villaksressursen er vesentlig
større i sjøen enn i elvene. Laksen har som kjent oppvekstområder
i sjøen, og naturen er innrettet slik at det er relativt få individer
av bestanden som overlever og når tilbake til gytekulpen i elva
for å sikre videre rekruttering. Det vil være riktig å utsette innstrammingene
i sjølaksefisket som skal innføres på kort varsel før sjølaksefisket starter,
og utrede forlag til tiltak for å styrke forvaltningen av villaksen,
med utgangspunkt i bærekraftig høsting av ressursen og etter byrdefordelingsprinsippet.