Tillit
framfor måling og kontroll
Nav styres i stor
grad etter prinsippene i New Public Management. Indikatorene for
mål- og resultatoppnåelse har vært basert på omfanget av igangsatte
tiltak framfor å rapportere på om man har lyktes med å hjelpe brukerne
til en bedret livssituasjon og større grad av selvhjulpenhet gjennom
oppfølging og tiltak.
Granskingsrapporten
etter Nav-skandalen, «Blindsonen», konkluderte med at det var betydelige
mangler i Nav. I NOU 9:2020 skriver granskingsutvalget følgende om
Navs håndtering av saken:
«Mangel på kompetanse,
kapasitet, kommunikasjon og kritisk tenkning synes å ha preget det
praktiske gjennomføringsarbeidet med trygdeforordningene i etaten.»
Forslagsstillerne
mener dette er alvorlig kritikk som burde vært fulgt opp av regjeringen
for å sikre kvalitet i Nav og hindre nye feil.
Forslagsstillerne
mener det er nødvendig med en tillitsreform i Nav, som gir større
rom for skjønnsutøvelse og en tjeneste tilpasset den enkelte brukers
behov. De lokale Nav-kontorene må få den myndighet de trenger for
å utøve sitt mandat. Videre er gjensidig tillit mellom bruker og
veileder avgjørende for å lykkes.