Søk

Bakgrunn

Skatt på fribilletten for ansatte i jernbane- og transportsektoren ble først foreslått i statsbudsjettet for 2019. Deretter har det blitt en rekke utsettelser, blant annet fordi var nødvendig med avklaringer på hvordan utregningen skulle gjøres. Den nye skatten ble innført med virkning fra 1. januar 2021.

Reglene om personalrabatter knytter seg til tjenester (og varer) som omsettes i markedet. Fordelen ved personalbilletter skal som utgangspunkt verdsettes til omsetningsverdien for en ikke-ansatt i sluttbrukermarkedet. En kartlegging har avdekket at høyst forskjellige verdier vil bli lagt til grunn. Mens én fylkeskommune hevdet at skattemessig verdi var i underkant av 30 000 kroner, hadde en annen fylkeskommune vurdert denne til 4 800 kroner.

Forslagsstillerne mener det er feil å straffe bussjåfører, renholdere og andre ansatte på jernbanen som frem til nå har hatt frikort og -reiser for seg og sine nærmeste. Mange av dem har hardt arbeid, ugunstige arbeidstider og er på ingen måte lønnsledende. De fortjener et klapp på skuldra for innsatsen – ikke et skattesjokk på frikort og -reiser, som for svært mange ikke vil stå i forhold til den reelle verdien for den enkelte, og som gjør at man vil måtte frasi seg denne avtalefestede rettigheten i sitt arbeidsforhold.

Til tross for gjentatte utsettelser av saken har ikke regjeringen benyttet tiden til en ordentlig utredning og heller ikke kommet med tiltak som kan gjøre en skattlegging rettferdig. Prisen på årskort varierer enormt fra fylke til fylke. Det er i fylkene der avstandene er størst og kollektivtilbudet dårligst utbygd, at års-/månedskort ofte er dyrest. Dermed rammer denne skattleggingen svært skjevt. Forslagsstillerne ønsker å fjerne skatt på frikort og -reiser for ansatte i persontransportselskaper samt i andre selskaper på jernbanen.