Regelverket for statsborgerskap
må strammes inn. Det må bli vanskeligere å komme til Norge uten
noen som helst tilknytning og bli norsk statsborger. Tall fra Norge,
Danmark og Sverige viser at det er enorme forskjeller i antallet
nye statsborgerskap. I løpet av perioden fra 2010–2019 har Norge
tildelt statsborgerskap til 102 000 utenlandske statsborgere fra
Afrika og Asia. Dette er nesten fire ganger så mange som Danmark. Forskjellen
har blitt enda større de siste årene. I 2019 ga Norge statsborgerskap
til nesten 20 ganger flere fra Afrika og Asia enn Danmark – 10 422
mot 571. Om man bare tar med Afrika: Bare 100 personer med bakgrunn fra
Afrika fikk dansk statsborgerskap, mens Norge ga statsborgerskap
til 5 823 afrikanere. Flest norske statsborgerskap gikk til afrikanere
fra Somalia og Eritrea, henholdsvis 2 986 og 1 406, mens tilsvarende
tall for Danmark var 33 og 1.
Sverige er som vanlig
i en ekstrem ytterkant også når det gjelder statsborgerskap: hele
58 614 personer fra Afrika og Asia fikk svensk statsborgerskap i
2019. Forslagsstillerne er svært bekymret for hvordan Sverige vil håndtere
dette; de har store problemer med utenforskap, sosiale kostnader
og alle slags konflikter allerede nå. Danmark har klart å samle
et politisk flertall for en bærekraftig og fornuftig politikk. Sverige
holder en egen og farlig kurs, mens Fremskrittspartiet i Norge trenger
å få med flere på en helt nødvendig kursendring.
Samtidig viser Statistisk
sentralbyrå sin statistikk at opptil 95 prosent av de som fikk norsk
statsborgerskap fra ikke-vestlige land, hadde åtte år eller kortere
botid i Norge, mens hovedregelen for å få norsk statsborgerskap
har vært at en har hatt opphold i Norge i syv av de siste ti årene.
Dette er en klar indikasjon på at norsk statsborgerskap er sterkt
ønsket, men samtidig lett å få. I Norge er statsborgerloven en rettighetslov
som først og fremst er knyttet til botid, mens det i land som Danmark,
Sveits og Østerrike stilles en rekke andre krav før man kan tildeles
statsborgerskap.
Man kan leve et fullverdig
liv som innbygger i Norge uten å være norsk statsborger. Det har
derimot alvorlige negative konsekvenser dersom feil personer blir
norske statsborgere. Forslagsstillerne mener det ikke er noen grunn
til at personer som har innvandret til Norge, trenger et norsk statsborgerskap.
Norsk statsborgerskap bør bare gis til personer som er født av norske
foreldre, og som samtidig har en spesiell tilknytning til Norge,
personer som er født i Norge, eller personer som utviser en ekstraordinær
innsats for å bli norsk. Med andre ord mener forslagsstillerne at
det ikke skal være tilstrekkelig å være født i utlandet med en norsk
mor eller far, det må kunne vises til at barnet har fast tilknytning
og samvær med den norske forelderen.
Problematikken rundt
fremmedkrigerne som reiste fra Norge til Syria og Irak for å tilslutte
seg IS, illustrerer dette og understreker viktigheten av å gjøre
innstramminger i regelverket for statsborgerskap. I årene etter 2012
var det i overkant av 100 personer som reiste fra Norge. Om lag
60 prosent av disse hadde norsk statsborgerskap. Dagens regelverk
gjør at det er potensielt mange født i kalifatet som har krav på
et norsk statsborgerskap, ved at deres fremmedkriger-far hadde norsk
statsborgerskap. Også i de tilfeller der far dør før barnet blir født,
er det tilstrekkelig at faren var norsk statsborger da han døde,
for at barna skal ha rett på norsk statsborgerskap. Dette understreker
viktigheten av å oppstille krav om at barn født i utlandet må ha
en fast tilknytning og samvær med den biologiske forelder som innehar
det norske statsborgerskapet.
I senere tid har
man stått overfor alvorlige problemer fordi personer som har sin
lojalitet til terrorregimer og fiender av Norge, har fått norsk
statsborgerskap. Skadevirkningene av slike tabber er uopprettelige.
I tilfeller hvor
det er blitt avdekket at personer har fått norsk statsborgerskap
på falske premisser, skal statsborgerskap tilbakekalles. Man skal
ikke premieres med å beholde norsk statsborgerskap og oppholdstillatelse,
bare man lykkes med å lure norske myndigheter lenge nok.