Om representantforslaget
Forslagsstillerne
har merket seg at styringsgruppen for bymiljøpakken i møte 16. desember
2020 har revidert prosjektporteføljen.
Styringsgruppen fattet
i nevnte møte følgende vedtak om dette prosjektet:
«Prosjektet E39 Hove-Ålgård
deles slik; Strekningen Hove-Osli forskutteres og igangsettes så
snart som mulig. Kryssløsning Bråstein og E39 Osli-Ålgård kommer
senere. Departementets styringsramme (3,880 mrd. kr) legges samlet
til grunn. Kommunal- og moderniseringsdepartementet har etter mekling
fastsatt lang tunell. Statens vegvesen har senere utarbeidet et
forslag til reguleringsplan som miljømessig, for Figgjo bydel samt
hensyn til jordvern, er mer konfliktfylt enn lang tunell. Dette
forslaget ligger kostnadsmessig lavere enn departementets styringsramme.
Det foreligger innsigelse fra Fylkesmannen i Rogaland på denne planen. Det
arbeides videre med konseptet lang tunell. Denne løsningen kan ikke
finansieres fullt ut gjennom Bymiljøpakken nå.
- Styringsgruppa
legger til grunn at eventuelle innsparinger utover det som fastsettes
som ramme på prosjektene Hove-Osli, tverrforbindelsen FV 505, kryssløsning
Bråstein, høyverdig kollektivløsning til Vatnekrossen, kryssløsning
på Stangeland og planlegging av Sandnes øst skal legges inn i finansiering
av Osli-Ålgård, sammen med eventuell annen og eller ekstern finansiering.
Dersom det ikke er mulig å få finansiert lang tunell basert på dette,
må prosjektet sammen med reguleringsmyndighet jobbe med alternative
løsninger som kan realisere prosjektet innenfor styringsmålet.»
Bymiljøpakkens styringsgruppe
har med andre ord delt opp prosjektet i tre deler, hvor strekningen
E39 Hove–Osli er ferdig regulert og klar til igangsetting.
Forslagsstillerne
er gjort oppmerksomme på at styringsgruppen for bymiljøpakken for
Nord-Jæren 2. februar 2021 har søkt Samferdselsdepartementet om tilslutning
til forskuttering av strekningen E39 Hove–Osli.
Henvendelsen ble
besvart allerede 5. februar 2021, hvor det ble henvist til det pågående
arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) og at regjeringen vil
komme tilbake til videre prosess for E39 mellom Hove og Ålgård etter
at transportplanen er behandlet i Stortinget.
Forslagsstillerne har merket
seg at kostnaden for delstrekningen ifølge styringsgruppen for bymiljøpakken
for Nord-Jæren vil være om lag 560 mill. kroner, og at prosjektet
er ferdig regulert og klart til å igangsettes, og har finansiering
gjennom bymiljøpakken.
Det er for tiden
en krevende situasjon i bygg- og anleggsbransjen i Rogaland. Flere
såkalte «gryteklare» prosjekter ligger på vent, samtidig som det
er lav aktivitet i markedet. Resultatet er permitteringer i anleggsbransjen,
og regionens største entreprenør sendte i slutten av januar ut permitteringsvarsel
til samtlige 665 ansatte.
Forslagsstillerne
mener at Stortinget tydelig har uttrykt et ønske om å realisere
prosjektet, og registrerer at tilsvarende ønske finnes hos styringsgruppen
for bymiljøpakken for Nord-Jæren med revideringen av prosjektporteføljen
som ble gjort i desember.
Forslagsstillerne
er utålmodige på vegne av både innbyggere og næringsliv i regionen,
og er opptatt av at prosjektet raskt kommer i gang. Det er et viktig
samferdselsprosjekt å realisere, samtidig som det kan gi etterlengtet
arbeid til både lokale, regionale og nasjonale anleggsfirma til
å gjennomføre arbeidet. Dette er spesielt viktig i disse koronatider.
Bymiljøpakken for
Nord-Jæren er basert på porteføljestyring av prosjektene som inngår.
Det er viktig at denne porteføljestyringen er effektiv og tydelig
slik at man ikke havner i en situasjon der bompengeperiodene utvides
eller takstene økes som følge av manglende evne til prioriteringer.
Forslagsstillerne
mener likevel det ikke er noe i dagens NTP som er til hinder for
at dette prosjektet igangsettes nå. Tvert imot har man en gjeldende
NTP som har flertall i Stortinget, der prosjektet er omtalt. Forslagsstillerne
forutsetter at styringsgruppen for bymiljøpakken for Nord-Jæren
fatter vedtak som flytter prosjektet opp på prioriteringslisten
slik at prosjektet kan finansieres innenfor gjeldende bymiljøpakke
uten at det øker bompengebelastningen i pakken. Under slike forutsetninger
mener forslagsstillerne at regjeringen snarest må gi sin tilslutning
til søknaden om forskuttering.