Representantforslag om nedskalering av Gartnerløkka og helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand

Dette dokument

  • Representantforslag 109 S (2020–2021)
  • Fra: Gisle Meininger Saudland, Bård Hoksrud, Morten Stordalen og Tor André Johnsen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Det er på tide at de store samferdselsprosjektene i Kristiansand sees under ett og gis den planmessigheten området og innbyggerne fortjener. Per i dag ser vi hvordan fremdriften blir påvirket når to ulike aktører er ansvarlige i samme område, uten å ha muligheten til å se prosjektene under ett. Ut over den praktiske påvirkningen det har på byområdet, reiser det et kostnadsspørsmål ved å gjøre det på denne måten.

Gjeldende plan for strekningen Gartnerløkka–Kolsdalen har lenge vært et omstridt tema og er både et samferdsels- og byutviklingsprosjekt. Strekningen er om lag 1,4 km lang og har i Nasjonal transportplan 2018–2023 et kostnadsanslag på 3 000 mill. kroner og en samfunnsøkonomisk netto nytte på -1 700 mill. kroner. En KS2-rapport gjennomført av Samferdselsdepartementet har gjennomgått prosjektet, og viser en anbefalt kostnadsberegning på minst 3 400 mill. (2020-kroner). Mesteparten av utbyggingskostnaden betales av bilistene i form av bompenger. Forslagsstillerne er av den klare oppfatning at bilistene ikke skal betale for et kostbart byutviklingsprosjekt i Kristiansand sentrum, som på toppen av det hele har en negativ samfunnsøkonomisk nytte.

Gartnerløkka-prosjektet ligger i dag i Statens vegvesens portefølje. Samtidig er det vedtatt å bygge en ytre ringvei rundt Kristiansand sentrum som inngår i Nye Veier AS sin portefølje. Dagens ÅDT på Gartnerløkka på 40 000 vil bli sterkt redusert når Ytre ringvei står ferdig, og det vil være svært positivt når gjennomgangstrafikken flyttes ut av sentrum.

Når ny Ytre ringvei er bygget etter dagens planer og står ferdig, vil kapasitetsbehovet i Gartnerløkka-prosjektet bli betydelig redusert. Det vil derfor være fornuftig å se utbyggingen av Ytre ringvei og Gartnerløkka under ett og tildele begge prosjekter til Nye Veier AS. De vil kunne se utbyggingene i sammenheng og justere planverket deretter, eksempelvis flytte tilfarten til ny helsebydel på sykehusområdet Eg og tilførselen til rv. 9 og næringsområdet på Dalane fra Gartnerløkka til Ytre ringvei. Dette vil kunne nedskalere Gartnerløkka–Kolsdalen vesentlig.

En nødvendig nedskalering av Gartnerløkka-prosjektet vil også spare prosjektet for store utgifter. Forslagsstillerne ønsker derfor å nedskalere prosjektet og legge det inn i Nye Veiers portefølje. Innsparingene skal gå til å redusere bompengefinansieringen. Det vil spare både samfunnet og bilistene for store utgifter. Når prosjektet overføres til Nye Veiers portefølje, mener forslagsstillerne at overføringen til selskapet må økes med tilsvarende den statlige finansieringsdelen som legges til grunn i KS2-rapporten.

Forslagsstillerne mener veien videre går via nedskalering av E18/E39 Gartnerløkka gjennom Kristiansand, samtidig som byggestart utsettes til Ytre ringvei er igangsatt, slik at det ikke medfører store utfordringer for eksisterende trafikk i byggeperioden. Oppstart av Ytre ringvei kan sees i sammenheng med Gartnerløkka, slik at Ytre ringvei kan benyttes som omkjøringsvei. Med begge prosjekter i Nye Veiers portefølje vil dette la seg gjøre til det beste for hele Kristiansand og regionen.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen overføre prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen til Nye Veier AS. Nye Veier bes nedskalere prosjektet som del av en helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand.

11. februar 2021

Gisle Meininger Saudland

Bård Hoksrud

Morten Stordalen

Tor André Johnsen