Bakgrunn
Det er på tide at
de store samferdselsprosjektene i Kristiansand sees under ett og
gis den planmessigheten området og innbyggerne fortjener. Per i
dag ser vi hvordan fremdriften blir påvirket når to ulike aktører
er ansvarlige i samme område, uten å ha muligheten til å se prosjektene
under ett. Ut over den praktiske påvirkningen det har på byområdet,
reiser det et kostnadsspørsmål ved å gjøre det på denne måten.
Gjeldende plan for
strekningen Gartnerløkka–Kolsdalen har lenge vært et omstridt tema
og er både et samferdsels- og byutviklingsprosjekt. Strekningen
er om lag 1,4 km lang og har i Nasjonal transportplan 2018–2023 et
kostnadsanslag på 3 000 mill. kroner og en samfunnsøkonomisk netto
nytte på -1 700 mill. kroner. En KS2-rapport gjennomført av Samferdselsdepartementet
har gjennomgått prosjektet, og viser en anbefalt kostnadsberegning
på minst 3 400 mill. (2020-kroner). Mesteparten av utbyggingskostnaden
betales av bilistene i form av bompenger. Forslagsstillerne er av
den klare oppfatning at bilistene ikke skal betale for et kostbart byutviklingsprosjekt
i Kristiansand sentrum, som på toppen av det hele har en negativ
samfunnsøkonomisk nytte.
Gartnerløkka-prosjektet
ligger i dag i Statens vegvesens portefølje. Samtidig er det vedtatt
å bygge en ytre ringvei rundt Kristiansand sentrum som inngår i
Nye Veier AS sin portefølje. Dagens ÅDT på Gartnerløkka på 40 000
vil bli sterkt redusert når Ytre ringvei står ferdig, og det vil
være svært positivt når gjennomgangstrafikken flyttes ut av sentrum.
Når ny Ytre ringvei
er bygget etter dagens planer og står ferdig, vil kapasitetsbehovet
i Gartnerløkka-prosjektet bli betydelig redusert. Det vil derfor
være fornuftig å se utbyggingen av Ytre ringvei og Gartnerløkka
under ett og tildele begge prosjekter til Nye Veier AS. De vil kunne
se utbyggingene i sammenheng og justere planverket deretter, eksempelvis
flytte tilfarten til ny helsebydel på sykehusområdet Eg og tilførselen
til rv. 9 og næringsområdet på Dalane fra Gartnerløkka til Ytre
ringvei. Dette vil kunne nedskalere Gartnerløkka–Kolsdalen vesentlig.
En nødvendig nedskalering
av Gartnerløkka-prosjektet vil også spare prosjektet for store utgifter.
Forslagsstillerne ønsker derfor å nedskalere prosjektet og legge
det inn i Nye Veiers portefølje. Innsparingene skal gå til å redusere
bompengefinansieringen. Det vil spare både samfunnet og bilistene
for store utgifter. Når prosjektet overføres til Nye Veiers portefølje,
mener forslagsstillerne at overføringen til selskapet må økes med tilsvarende
den statlige finansieringsdelen som legges til grunn i KS2-rapporten.
Forslagsstillerne
mener veien videre går via nedskalering av E18/E39 Gartnerløkka
gjennom Kristiansand, samtidig som byggestart utsettes til Ytre
ringvei er igangsatt, slik at det ikke medfører store utfordringer
for eksisterende trafikk i byggeperioden. Oppstart av Ytre ringvei
kan sees i sammenheng med Gartnerløkka, slik at Ytre ringvei kan
benyttes som omkjøringsvei. Med begge prosjekter i Nye Veiers portefølje
vil dette la seg gjøre til det beste for hele Kristiansand og regionen.