Bakgrunn
Ryddige og gode arbeidsforhold
er avgjørende for å sikre kvaliteten i velferdstjenestene. Når lønns-
og arbeidsvilkår for dem som jobber innenfor velferdstjenestene,
svekkes, kan det i neste omgang gå ut over kvaliteten på tjenestene.
Forslagsstiller viser
til Velferdstjenesteutvalgets NOU 2020:13 Private aktører i velferdsstaten,
som viser at lønnsnivået hos kommersielle aktører i gjennomsnitt er
9 prosent lavere enn hos offentlige hvis man ser på alle velferdstjenesteområdene
under ett. Særlig innen hjemmetjenester, institusjoner innen barne-
og ungdomsvern og sykehjem er lønnsnivået lavere hos de kommersielle
aktørene. Da Oslo kommune overtok Uranienborghjemmet fra et kommersielt
selskap, gikk de aller fleste sykepleierne opp i lønn, en av dem
nesten 90 000 kroner årlig.
Forslagsstiller viser
til Fafo-rapport 2019:05 «Lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår i offentlig
og privat barnevern», som dokumenterer at det er betydelige forskjeller i
lønns-, arbeids- og pensjonsvilkårene for ansatte hos offentlige,
ideelle og kommersielle leverandører. Dette gjelder særlig for institusjonsområdet,
der det er variasjon med hensyn til alle vilkårene rapporten tar
for seg, det vil si arbeidstidsordninger (ordinær turnus, turnus
med langvakter, medleverturnus, statlig langturnus), pensjonsordninger
(offentlig tjenestepensjon, hybrid, innskuddspensjon og AFP) og
lønn (med og uten variable tillegg). Den samme rapporten viser også
at kommersielle institusjoner har høyere andel ufaglært arbeidskraft
enn offentlige institusjoner.
Velferdstjenesteutvalget
skriver følgende i NOU 2020:13 Private aktører i velferdsstaten:
«Utvalget kan allikevel
ikke utelukke at enkelte bedrifter legger seg på et svært lavt lønnsnivå
og i tillegg velger minimumsløsninger når det gjelder pensjon og dermed
har en god del mindre personalkostnader enn andre. Med en utvikling
i retning sterkere konkurranse om oppdrag innenfor anskaffelser
og press på avkastning fra eiere i tilskuddssektorene, må en også
forvente at det «potensialet» for innsparinger på lønns- og pensjonskostnader
som tabellen viser, kan komme til å bli realisert.»
Forslagsstiller viser
til at kommersielle aktører har profittmotiv, og i en sektor som
er offentlig finansiert og arbeidsintensiv, vil overskudd til velferdsprofitørene
i hovedsak gå ut over personalkostnader og tilbudet til mennesker
som velferdstjenesten er til for. Uavhengig av om en er for eller
mot kommersiell drift av velferdsoppgaver – det være seg sykehjem,
barnevern, eldreomsorg m.m. – bør samtlige partier i Stortinget være
enige om at det skal skje på vilkår som ikke er dårligere enn i
det offentlige.
Forslagsstiller viser
til at det ikke er ønskelig med en politikk som svekker pensjonsvilkårene
til hardtarbeidende og ofte lavtlønnede ansatte i velferdstjenestene. Forslagsstiller
understreker at man ikke kan tillate sosial dumping i offentlig
finansierte velferdstjenester.
Forslagsstiller vil
minne om det som ble offentlig kjent etter at ansatte anmeldte det
kommersielle selskapet Aleris i 2018. En tidligere ansatt fortalte
at de gikk svært lange vakter, ofte flere dager etter hverandre:
«Da går man rundt
som zombier. Vi skal ta vare på folk som trenger at man er våken.
Det kan oppstå situasjoner som er nokså drøye.»
Saken omfatter flere
tilfeller der ansatte beretter om uholdbare arbeidsforhold. Dette
er eksempler på et system der privat profitt på skattefinansierte
velferdstjenester hentes ut gjennom å svekke ansattes lønns- og arbeidsvilkår.
Dette går i neste omgang ut over kvaliteten på tilbudet.
Det trengs trygge
rammer rundt velferdstjenestene i samfunnet. For å sikre dette må
det være nok ansatte på jobb, med tilstrekkelig kompetanse og skikkelige
arbeidsvilkår.
Forslagsstiller viser
til at det forekommer alvorlige feil og svikt i både kommersielle,
ideelle og offentlige virksomheter. Det er derfor et viktig ansvar
for demokratiet å organisere ivaretakelsen av sårbare individer på
en måte som minimerer sannsynligheten for systemsvikt og feil.