Status
dagens regulatoriske rammeverk i Norge og internasjonalt
Grunnloven § 108,
lyder slik «Det påligger statens myndigheter å legge forholdene
til rette for at den samiske folkegruppe kan sikre og utvikle sitt
språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.» Denne såkalte Sameparagrafen
ble vedtatt og tilføyd ved grunnlovsvedtak 6. mai 1988. Den fastlegger
en rettslig – i tillegg til en politisk og moralsk – forpliktelse
for den norske stat overfor samene. Den gir en rettslig bindende
retningslinje for norske myndigheters utforming og gjennomføring
av sin samepolitikk. Sameparagrafen underbygger at Norge har et særlig
ansvar for det samiske folket og for bevaring og utvikling av den
samiske kulturen, da størstedelen av det samiske folket er bosatt
i Norge.
Denne retningslinjen
har ikke blitt brukt på hellige fjell og andre hellige steder i
naturen. Hellige fjell finnes ikke bare i hele det samiske bosettingsområdet,
men på alle verdens kontinenter. De siste årene har en rekke andre
land fått på plass egnede lover og rettsvern som sikrer urfolks
tilgang til sine hellige fjell, elver og andre spesielle steder.
I Australia har rettighetene til det hellige fjellet Urulu nettopp
blitt tilbakeført til urfolket. På New Zealand har både Mount Taranaki
og elven Whanganui blitt egne rettssubjekt. I Sverige har det hellige
fjellet Atoklimpen hatt status som kulturreservat siden 2005. Et
fjellområde på 940 hektar viser til kontinuitet i levemåte gjennom
10 000 år med spor etter ildsteder, gamme/kåtetomter, lagringsanlegg,
reindrift, gravsteder og offerplasser. Kulturreservat er en svensk
form for vern som får
«stöd av 7 kap 9
§ miljöbalken och inrättas av länsstyrelse eller kommun i syfte
att bevara värdefulla kulturpräglade landskap. Skyddsformen infördes
1999 i och med att miljöbalken trädde i kraft.»
I kulturminneloven
§ 2 står det «Med kulturminner menes alle spor etter menneskelig
virksomhet i vårt fysiske miljø, herunder lokaliteter det knytter
seg historiske hendelser, tro eller tradisjon til», og i § 4 f står
det at «Tingsteder, kultplasser, varp, brønner, kilder og andre steder
som arkeologiske funn, tradisjon, tro, sagn eller skikk knytter
seg til» er automatisk fredet når de stammer fra oldtid og middelalder
(inntil år 1537). Mange slike kulturminner er registrert hos Riksantikvaren,
men ofte på en ufullstendig, utilgjengelig og lite anvendbar måte,
som beskrevet i NIKU Rapport 24 Samiske helligsteder. Tradisjon
– registrering – forvaltning, fra Norsk institutt for kulturminneforskning.
I Meld. St. 31 (2018–2019)
Samisk språk, kultur og samfunnsliv – nevnes «offersteder og hellige
fjell» bare én gang i en opplisting av kulturminnetyper (s. 34), mens
substansdrøftingen går utelukkende på bevaring av samiske bygninger
og bosetninger. Sametinget understreker imidlertid at det ikke foreligger
tilstrekkelige ressurser til selv bygningsvern. Det nytter lite
å tillegge kulturminnevern og ansvar til Sametinget, dersom ressurser
og myndighet ikke står i samsvar med oppgavene og områdene.
Konklusjon: på tross
av Grunnlov, kulturminnelov, kulturminnepolitikk og Meld. St. 31
(2018–2019), har i praksis ingen hellige fjell, innsjøer eller samiske
offersteder fått en permanent anerkjent vernestatus i Norge, og
dermed går fortsatt utbyggingsinteresser av naturområder ofte foran
kulturminnevern og religiøse praksiser knyttet til for eksempel
reindrift.