Styrk
offentleg eldreomsorg
Forslagssttillarane
viser til Riksrevisjonens undersøking av tilgjengelegheit og kvalitet
i eldreomsorga, Dokument 3:5 (2018–2019), der eit av hovudfunna
er at det er store utfordringar med pasienttryggleiken i eldreomsorga:
«Selv om stillingsandelen
blant sykepleiere har økt, er det fortsatt høyt sykefravær og omfattende
bruk av deltidsstillinger. I hjemmetjenestene er det ofte mange ulike
personer som følger opp brukeren. Det betyr blant annet at det blir
vanskelig å få til god informasjonsutveksling og å oppdage endringer
i brukerens funksjonsnivå og helsetilstand. Mange ufaglærte arbeider
med brukerne, og det gjenstår mye før kompetansen i eldreomsorgen
er i samsvar med behovene.»
Riksrevisjonen tilrådde
at Helse- og omsorgsdepartementet vurderer verkemiddel for å hjelpe
kommunane i deira arbeid med å redusere det høge sjukefråværet og
den omfattande bruken av deltidsstillingar. Covid-19-pandemien har
forsterka behovet for å følgje opp Riksrevisjonen sine tilrådingar.
I Folkehelseinstituttet
sine Råd til sykehjem under covid-19-pandemien heiter det blant
anna at tilsette bør ha færrast moglege arbeidsstader, fortrinnsvis
ein, for å redusere risikoen for smitte mellom desse. Det står også
at tilsette bør arbeide i små, faste team (arbeidskohortar) som
følgjer opp definerte bebuarar, og at ein bør unngå rotasjon av
personale. Forslagsstillarane viser til at stor bruk av deltidsstillingar
der tilsette arbeider på fleire stader under pandemien, har vore
medverkande til krysssmitte mellom institusjonar. Fagforbundet si oversikt
over utlyste stillingar for helsefagarbeidarar frå mars 2019 til
oktober 2020 viser at kun 16 pst. av alle utlyste stillingar var
heiltidsstillingar. Forslagsstillarane meiner det er på tide med
eit løft for fleire heiltidsstillingar i eldreomsorga, og at ein
unngår bruk av bemanningsbyrå. Dette handlar også om smitteførebygging.
Forslagsstillarane
meiner det er uforståeleg at regjeringa midt under ein pandemi sender
ut forslag om å innføre brukarval i dei kommunale helse- og omsorgstenestene
etter modell frå Sverige. Eldreomsorga er ei teneste der dei største
kostnadene er personalkostnader. Privatisering i form av brukarval
vil kunne forsterke presset på tilsette sine løns- og arbeidsvilkår
og på bemanning og kompetanse. Brukarval vil også utfordre den kommunale
helseberedskapen og langsiktig planlegging. Kommunane har ansvar
for at eldre får dei tenestene dei har krav på. Dette ansvaret kan
ikkje overlatast til private leverandørar. Gode tenester krev moglegheiter
for langsiktig planlegging og tydeleg organisering og leiing. Privatisering
skal legge til rette for konkurranse mellom tilbydarar, noko som
inneber ei oppsplitting av tenestene og ansvarforholda, som er det
motsette av det ein treng under ein pandemi.