Bakgrunn
Fra 1. november innføres
det hvert år kommunale gebyr for å kjøre med piggdekk i Oslo, Bergen,
Stavanger og Trondheim. Gebyret gjelder, med noen unntak, for alle
biler som kjører på veier i eller gjennom de fire kommunene. Selv
reiser som både starter og slutter utenfor disse kommunene, er gebyrpliktige
så lenge det kjøres gjennom en av dem.
Eksempelvis må en
familie som skal dra fra sitt hjem i Randaberg kommune på besøk
til besteforeldre bosatt i Sandnes kommune, betale piggdekkgebyr
til Stavanger hvis de kjører E39 gjennom kommunen, dette til tross for
at de ikke stopper i kommunen og kun benytter de statlige riksveiene.
Gebyrene er per i dag 1 400 kroner per sesong, 450 kroner per måned
og 35 kroner per dag.
Dette gjelder også
svært mye trafikk som benytter E6 og E18 gjennom Oslo, E39 gjennom
Bergen og E6 gjennom Trondheim i tillegg til alle andre riksveier
i disse kommunene. I alle disse tilfellene må bilister betale gebyr
til kommunen for å kjøre på statens veier.
Det er ulogisk at
en kommune skal ha hjemmel til å kreve inn avgifter fra gjennomgangstrafikk
på veier som tilhører staten. Derfor må denne åpningen tas ut av
gjeldende forskrift og kommuners rett til å kreve inn piggdekkavgift
på riksvei fjernes.
Ordningen med piggdekkgebyr
begrenses i dag geografisk av kommunegrensene. Det er likevel en
rekke unntak fra gebyrplikten for blant annet biler med parkeringsbevis
for forflytningshemmede, ambassadebiler, sivile og uniformerte politibiler,
utrykningskjøretøy og snøploger.
Betalte piggdekkgebyr
registreres opp mot bilens registreringsnummer. Håndheving er allerede
avhengig av kontroll og hvor kjøretøyet befinner seg på tidspunktet for
kontrollen. Det vil derfor ikke ha noen praktiske virkninger å skille
mellom gebyrplikt på kommunale og statlige veier.
Det vil enkelt kunne
håndheves og virke mer logisk for bilistene at man kan få bot for
å kjøre på kommunal vei uten å betale den kommunalt vedtatte avgiften,
men ikke på europaveien man kun bruker til gjennomfart i den aktuelle
kommunen. Hensynet til lokale forhold vil fortsatt kunne bli ivaretatt,
og lokaltrafikk som benytter riksveiene, vil fortsatt være gebyrpliktig
siden den benytter kommunale veier.