Bakgrunn
Gjennom behandlingen
av Prop.147 L (2015–2016) ga Stortinget sitt samtykke til regjeringens
forslag om endringer i psykisk helsevernloven. Forslagene var en oppfølging
av Paulsrud-utvalgets rapport (NOU 2011:9 Økt selvbestemmelse og
rettssikkerhet – Balansegangen mellom selvbestemmelsesrett og omsorgsansvar
i psykisk helsevern). Bakgrunnen for lovendringen var at tvangsbruken
i Norge skulle redusere og at man skulle sikre en riktigere bruk
av tvang. Pasienter i psykisk helsevern skulle sikres medvirkning,
selvbestemmelse og økt rettssikkerhet. Endringene tok til å gjelde
fra 1. september 2017. Den mest inngripende endringen var at det
kom et tilleggsvilkår om at pasienten måtte mangle samtykkekompetanse
for å kunne underlegges tvungent psykisk helsevern, såkalt kompetansebasert modell.
Alvorlig psykisk syke skulle ikke kunne legges inn eller bli behandlet
mot sin vilje dersom de ble vurdert til å ha samtykkekompetanse.
I lovendringen ble i tillegg kravene til begrunnelser for vedtak
skjerpet, og det ble innført krav om vedtak før iverksettelse av tvungen
skjerming. En annen skjerpelse var at det ble innført krav om at
obligatorisk undersøkelsestid før det fattes vedtak om tvangsmedisinering,
skulle forlenges fra tre til fem døgn.
Forslagsstillerne
viser til at krav til samtykke for tvungent psykisk helsevern var
omstridt før det ble innført. Flere høringsinstanser pekte på at
det å innføre en modell der pasienter med alvorlig psykisk lidelse
lettere kan nekte å ta imot behandling fra psykisk helsevern, kunne
få alvorlige helsemessige konsekvenser for pasienten. Det ble advart
om at forslaget kunne føre til at noen pasienter kom seinere i gang
med behandling dersom helsetjenesten ikke lyktes med annen oppfølging på
frivillig basis. Altså kunne pasienter bli sykere før de kom i riktig
behandling. Tvangsbruken kunne derfor stå i fare for å bli økt seinere
i sykeforløpet. Det ble også advart om at endringen kunne medføre
dårligere behandlingsutsikter og redusert livskvalitet for pasienten
det gjaldt. En annen innvending mot modellen var at den kunne føre
til økt bruk av vilkåret om at pasienten utgjør en fare for andre,
altså økt bruk av tvang. Til forslaget om økt undersøkelsestid advarte
både Helsedirektoratet og Statens helsetilsyn om at dette også kunne
føre til mer bruk av tvang og forverring av pasientenes tilstand
og lengre opphold i institusjon. På bakgrunn av dette fremmet medlemmene
fra Senterpartiet og Arbeiderpartiet følgende forslag i Innst. 147
L (2016–2017):
«Stortinget ber regjeringen
sørge for en følgeevaluering av endringene i psykisk helsevernloven
og se til at de nye reglene ikke fører til mer tvang i helsetjenestene.»
Ved behandlingen
av lovforslaget i Stortinget i februar 2017 fikk forslaget om en
følgeevaluering bare støtte fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, og falt.
Etter tre års virketid
og erfaring med en kompetansebasert modell der pasienter med alvorlig
psykisk lidelse kan nekte å ta imot behandling fra psykisk helsevern
dersom de vurderes som samtykkekompetente, mener forslagsstillerne
at det er på høy tid med en evaluering av lovendringen. Forslagsstillerne
får flere tilbakemeldinger fra både pasienter, helsepersonell, pårørende
og politi om at lovendringen har ført til alvorlige helsemessige
og velferdsmessige konsekvenser. Forslagsstillerne viser også til
en artikkelserie i Bergensavisen 24., 26., 28. og 29. oktober 2020,
der flere av samfunnets førstelinjekjempere ber om at en ser nærmere
på loven. Spørsmålet som stilles, er om samfunnet er blitt et farligere
sted å være, og om pasientene som trenger det, får behandlingen
som kan gjøre dem bedre. I artikkelserien uttaler leder for felles
enhet for etterretning og etterforsker og leder for fellesoperativ
enhet i Vest politidistrikt at de begge er alvorlig bekymret for
konsekvensene av lovendringen. Etter at lovendringen trådte i kraft,
opplevde politiet en «enorm økning i antall oppdrag relatert til
psykisk helse» og videre: «Denne lovendringen har ført til at vi
har fått en forhøyet risiko for både befolkningen og politifolk
på våre oppdrag» (BA 28. oktober 2020). Politilederne i Vest politidistrikt
uttaler også i samme artikkel at de ikke kan utelukke at flere av
drapssakene en har opplevd i politidistriktet de siste årene, kunne
vært avverget.
Forslagsstillerne viser til Helsedirektoratets
rapport IS-2888, Tvang i psykisk helsevern – Status etter lovendringen
i 2017. Fra 2016–2017 viste aktivitetsstatistikken for psykisk helsevern
reduksjon for flere tvangsformer. Men den videre utviklingen inn
i 2018 viste igjen økning for både tvangsinnleggelser, tvangsbehandling, tvangsmidler
og skjerming. En effekt av lovendringen kan ifølge Helsedirektoratets
rapport være redusert varighet av tvungent psykisk helsevern. Forslagsstillerne merker
seg at forventingen om redusert bruk av tvang etter lovendringen
ikke synes å ha blitt innfridd, men at varigheten av tvangsinnleggelser
synes å ha gått ned. Forslagsstillerne mener det er nødvendig med
en revurdering av vilkåret om samtykkekompetanse for innleggelse
i tvungent psykisk helsevern og en evaluering av hvilke helsemessige
og velferdsmessige konsekvenser lovendringen har fått for både pasienter
og samfunn.