Bakgrunn
Lavprisflyselskapet
Wizz Air varslet i oktober 2020 at de vil starte opp innenriksruter
i Norge. Selskapets leder József Váradi opplyser at de er et flyselskap
«uten fagforeninger», og at de ikke vil inngå tariffavtaler med fagforeninger
i Norge. Det er fra tidligere kjent at selskapet har drevet aktiv
diskriminering av arbeidstakere som har forsøkt å organisere seg;
senest i juli fikk fire ukrainske ansatte sparken fra selskapet
fordi de var fagorganiserte.
Wizz Airs inntog
på det norske markedet representerer åpenbart en trussel mot det
seriøse og organiserte arbeidslivet, og det er et spørsmål om vi
som samfunn har de nødvendige virkemidlene for å hindre at aktører som
ikke respekterer spillereglene i det norske arbeidslivet, benytter
brudd på grunnleggende arbeidstakerrettigheter som et konkurransefortrinn.
International Labour
Organization (ILO) sine åtte kjernekonvensjoner inneholder grunnleggende
menneskerettigheter og utgjør et minimum av rettigheter som skal
respekteres i arbeidslivet. Konvensjonene deles inn i fire hovedkategorier:
forbud mot barnearbeid, forbud mot tvangsarbeid, forbud mot diskriminering og
rett til organisasjonsfrihet og kollektive forhandlinger. Det er
reist spørsmål om ILOs kjernekonvensjoner om organisasjonsfrihet
og kollektive forhandlinger har et tilstrekkelig vern etter norsk
rett, og Arbeiderpartiet har tidligere fremmet forslag om at disse
kjernekonvensjonene må innlemmes i menneskerettsloven for å styrke
disse rettighetenes status.
Forslagsstillerne mener at en
slik lovendring vil gi grunnleggende rammer for at alle som ønsker
å etablere seg eller drive virksomhet i Norge, følger de minimumskrav
som ILOs kjernekonvensjoner oppstiller. En lovendring som nevnt
gir også et viktig signal om at Stortinget slutter opp om ILO-konvensjonene
og anser disse som et virkemiddel for å sikre den norske arbeidslivsmodellen.