Bakgrunn
Statens vegvesen
har i dag 79 trafikkstasjoner over hele landet. Dette er viktige
offentlige kontor for både innbyggere og næringsliv som benytter
seg av veitransport og kjøretøy. Stasjonene er det fysiske kontaktpunktet
for alle spørsmål som har med kjøretøy og motorvogner å gjøre, samt
førerkort og oppkjøring til disse. Gjennom påvirkningen fra den
pågående covid-19-pandemien har man tydelig sett viktigheten av stasjonene
i de mange ønskene om at de skal åpne opp for fullt så fort som
mulig.
Det er positivt at
det også i Statens vegvesen pågår arbeid med effektivisering, slik
at samfunnet får mest mulig ut av ressursene som brukes. Avbyråkratisering
og effektivisering er både riktig og viktig for å gjøre innbyggernes
møte med Vegvesenet som offentlig myndighet best mulig. Selv om
flere tjenester er forenklet og gjort digitale, er det fortsatt
mange tjenester som krever fysisk oppmøte.
Flere steder i landet
har det etablert seg områder med kjøretøyforhandlere og annen kjøretøyrelatert næringsvirksomhet
i umiddelbar nærhet til trafikkstasjonene. Dette er blant annet
for å ha kort vei, siden alle importerte kjøretøy som ikke er EU-typegodkjent,
må enkeltgodkjennes i Norge, og siden de fleste kjøretøy som importeres
av privatpersoner, også må enkeltgodkjennes. Eksempler på dette
er Ørsta trafikkstasjon i Møre og Romsdal, Mysen trafikkstasjon
i Viken (tidligere Østfold) og Fagernes trafikkstasjon i Nord-Aurdal
i Innlandet, i tillegg til andre trafikkstasjoner rundt om i hele
landet.
Flere steder i landet
er det i tillegg svært lange avstander mellom eksisterende trafikkstasjoner.
Eksempelvis ligger Finnsnes trafikkstasjon rett i underkant av 15
mil unna Tromsø trafikkstasjon. En nedleggelse eller reduksjon i
tjenestetilbudet her vil da bety uforholdsmessig mye lengre reisevei
for dem som ikke kan benytte seg av det som var den nærmeste trafikkstasjonen.
I umiddelbar nærhet
til Ørsta trafikkstasjon ligger det flere bil- og maskinforhandlere,
verksted, delebutikker og maskinutleiere, i tillegg til at det ligger
trafikkskoler i området. Denne næringsvirksomheten har vokst frem
på stedet på grunn av nærheten til en av Statens vegvesens trafikkstasjoner.
Trafikkstasjonen
i Mysen ligger i hjertet av Ramstad næringsområde, og det lokale
næringslivet ser dette som en klar fordel. Indre Østfold er landets
største landbrukskommune og har en stor konsentrasjon av tunge kjøretøy
og landbruksmaskiner som brukere av trafikkstasjonen. De fleste
traktorer, tilhengere og andre tunge landbruksmaskiner må vises
fysisk på trafikkstasjonen.
Det vil være en stor
påkjenning for både dem som kjører landbruksmaskinene, og øvrig
trafikk om de må kjøre lange avstander på ordinær vei for å komme
frem til nærmeste trafikkstasjon. Det er også et faktum at landbruksforretninger
og tilknyttet virksomhet har trukket til Ramstadfeltet i Mysen og
etablert seg der mye på grunn av nærhet til trafikkstasjonen. Trafikkstasjonen
vil også i fremtiden bidra til å trekke nye bransjer innen land-
og jordbruket til området.
Nedleggelse eller
reduksjon av tjenestetilbudet ved trafikkstasjoner vil også kunne
koste lokalt næringsliv mye og i ytterste konsekvens forårsake nedleggelser
eller at virksomheter flytter arbeidsplasser ut av kommunen. Så
lenge mange av Statens vegvesens tjenester krever fysisk oppmøte
eller enkeltgodkjenning ved trafikkstasjonene, må disse hensynene
tillegges vekt ved vurdering av fremtiden til de enkelte trafikkstasjonene.
Det er heller neppe
miljømessig forsvarlig å sende kjøretøy på lange turer for å få
enkeltgodkjenning, for eksempel å sende innbyggerne i Indre Østfold
kommune ut på en reise på 60 km hver vei når det er behov for personlig
fremmøte eller kontroll av kjøretøy på trafikkstasjonen.
Det er et uttalt
mål fra Statens vegvesen at de skal oppnå best mulig utnyttelse
av eksisterende lokasjoner. Derfor burde trafikkstasjoner med umiddelbar
nærhet til næringsvirksomhet, som for eksempel på Mysen, opprettholde
fullt tjenestetilbud og heller vurderes for en tjenesteutvidelse
enn en reduksjon. Kostnadene for næringslivet og øvrige samfunnsøkonomiske
kostnader må tas med i beregningen når videre virksomhet ved trafikkstasjoner
utredes, ikke bare kostnadene knyttet til etableringen av erstatningstilbud
og nyetablering av trafikkstasjoner.