Bakgrunn
I statsbudsjettet
for 2020 ble det bevilget 856,1 mill. kroner til kjøp av sjøtransporttjenester.
For 2021 er det inngått avtale med Hurtigruten Cruise AS og Havila Kystruten
AS om kjøp av sjøtransporttjenester på strekningen Bergen–Kirkenes,
og det er foreslått bevilget 926,7 mill. kroner til formålet.
I mars 2020 ble ni
av elleve skip lagt i opplag, og kun to skip seilte langs kysten,
på grunn av koronasituasjonen. Nedstengningen førte til store problemer,
ikke minst for ekspedisjonene som lever av å sende og motta gods.
Det var allikevel forståelse for tiltakene. Ut over våren ble flere
skip satt inn, og man var på vei mot en normalisert hverdag.
Hurtigruten startet
opp cruisetrafikken sin igjen, med både MS Fridtjof Nansen og MS
Roald Amundsen. Koronasmitten kom om bord gjennom besetning fra
utlandet, resultatet var smitte blant ansatte og passasjerer.
Nå i oktober har
Samferdselsdepartementet gitt selskapet tillatelse til på nytt å
redusere seilingene til kun to skip, mot elleve normalt. Fra 1. november
endres seilingsruten fra Bergen–Kirkenes til Bodø–Kirkenes, fortsatt
med kun to skip. Det betyr at godsstrekningen blir kuttet både nord
og sør for Bodø, noe som er svært negativt.
Det har ikke vært vanskelig å
forstå Samferdselsdepartementets vurdering av situasjonen knyttet
til at Hurtigruten AS skulle unngå trekk i sin overføring på grunn
av koronasituasjonen som oppsto i mars 2020. Det er derimot vanskelig
å se at dette kan fortsette slik uten store konsekvenser for innbyggere
og næringsliv langs hele kysten.