Bakgrunn
Ved behandlingen
av Meld. St. 41 (2016–2017) Klimastrategi for 2030 – norsk omstilling
i europeisk samarbeid, jf. Innst. 253 S (2017–2018), sier Stortinget
i vedtak 672:
«Stortinget ber regjeringen
implementere krav og reguleringer til utslipp fra cruiseskip og
annen skipstrafikk i turistfjorder samt andre egnede virkemidler
for å sørge for innfasing av lav- og nullutslippsløsninger i skipsfarten
fram mot 2030, herunder innføre krav om nullutslipp fra turistskip-
og ferger i verdensarvfjordene så snart det er teknisk gjennomførbart,
og senest innen 2026.»
Klima- og miljødepartementet
ba i 2019 Sjøfartsdirektoratet om å vurdere konsekvensene av å stille
krav om nullutslipp i verdensarvfjordene fra 2026. Etter en gjennomgang
av rapporten «Nullutslipp i 2026 for skip i verdensarvfjordene»,
som DNV GL har utarbeidet på oppdrag fra Sjøfartsdirektoratet, er
direktoratets vurdering at tidsperspektivet bør utvides til 2030.
Rapporten viser at det per i dag fins nullutslippsløsninger for
mindre fartøy, men at en ikke har praktiske løsninger som vil føre
til at de store cruiseskipene får på plass nullutslippsteknologi
innen 2026.
Sjøfartsdirektoratet
fikk også i oppdrag å vurdere en utvidelse av de eksisterende utslippskravene
i verdensarvfjordene til å gjelde andre norske farvann. En utvidelse
vil hindre at cruiseskip forflytter seg fra verdensarvfjordene til
andre fjorder, slik at det totale miljøutslippet blir uendret. Direktoratet
mener derfor det er nødvendig å se alle tiltakene i sammenheng.
Sjøfartsdirektoratet
sier blant annet at de er svært opptatt av å gjøre skipstrafikken
i de norske fjordene grønn, og at regelverket for verdensarvfjordene
allerede er det strengeste som er innført i internasjonal sammenheng.
For at nullutslippskravene skal fungere hensiktsmessig, må teknologien
vare tilgjengelig og anvendbar. Derfor mener de at tidshorisonten
bør utvides til 2030, slik at næringen kan få på plass teknologien som
kreves.
Som det fremkommer
i rapporten fra Sjøfartsdirektoratet, er det stor risiko for at
en ikke oppnår de resultater som var ønsket fra Stortinget, og at
det kan få store konsekvenser for cruisetrafikken i verdensarvfjordene. Om
denne trafikken bare flyttes til andre fjorder i nærheten, vil en
bare utfordre etablert næringsvirksomhet og flytte de samme utslippene
til nærliggende fjorder uten noen miljøgevinst.
Det er innført maritime
miljøkrav som Tier II fra 2022 og Tier III fra 2025.
Tier II-kravet, som
kun er innført i verdensarvområdet, har allerede ført til at cruiseskip
flytter seg til havner utenfor verdensarvområdene.
Det er svært få cruiseskip
som klarer Tier III-kravene allerede i 2025, men det kommer flere
frem mot 2030.
Samtidig er det,
ifølge direktoratet, ikke teknologi eller infrastruktur som vil
gjøre det mulig med nullutslipp for cruiseskip eller andre store
fartøy. Ifølge analyser bestilt fra DNV GL, vil teknologi som fjerner
alle utslipp fra slike fartøy, ikke være tilgjengelig innen 2026. Sjøfartsdirektoratet
konkluderer med at kravet om nullutslipp først bør gjelde i 2030,
og at stortingsvedtaket og Tier III-krav bør ses i sammenheng.
Det kan være viktig
å stille krav som initierer en ønsket utvikling, men det kan få
store negative konsekvenser om teknologiutviklingen ikke klarer
å holde følge med pålagte krav.
I dette tilfellet
vil en ramme en fra tidligere svært utsatt cruisenæring, og dette
vil få uante konsekvenser for det lokale næringsliv og hele regioner.