Bakgrunn
Fra 2018 innførte
regjeringen en rekke innstramminger i ordningen med arbeidsavklaringspenger (AAP).
Innstrammingene har ført til at mennesker som er syke, mister inntekt
og blir gående uten økonomisk trygghet.
De alvorlige innstrammingene
har betydd kortere løp på arbeidsavklaringspenger fra tre til fire
år. I tillegg er vilkårene for å få utvidet perioden blitt mye strengere, og
forlengelse kan kun gis i to år. Samtidig innførte regjeringen en
karensperiode på 52 uker etter utløpet av maksimal stønadsperiode.
Det betyr at folk kan kastes ut av ordningen selv om de ikke er
ferdig avklart for verken arbeid eller uføretrygd. Man må da vente
et år før man på nytt kan søke seg inn i ordningen igjen. Konsekvensene
er blant annet en tydelig økning i antallet som skyves over i fattigdom
og må søke sosialhjelp eller privat forsørgelse for å klare seg.
Statssekretær i Arbeids-
og sosialdepartementet, Saida Begum (H), uttalte til NRK den 27. juli
2020:
«Vi må hele tiden
vurdere om regelverket får uhensiktsmessige konsekvenser. Vi er
opptatt av å følge effekten av innføringen av karenstid, og hvordan
det utvikler seg over tid.»
Forslagsstillerne
viser til Navs egne undersøkelser om konsekvensene av innstrammingene
i ordningen med arbeidsavklaringspenger som ble publisert i juni 2020
i (Arbeid og velferd nr. 2-2020). I Navs egen artikkel «Flere mottar
uføretrygd og sosialhjelp etter innstramming i AAP-regelverk» av
Ivar Lima og Eirik Grønlien kommer det frem at innstrammingen i
unntaksregelverket har medført en betydelig økning i andelen sosialhjelpsmottakere.
På det meste øker andelen sosialhjelpsmottakere med 5 prosentpoeng,
noe som er en dobling sammenlignet med før regelverksendringene. Nav
finner heller ikke at innstrammingene har ført til at flere får
overgang til jobb. Rapporten viser også at det er flere som går
fra AAP til sosialhjelp blant dem under 30 år og blant dem som har
psykiske lidelser.
I et intervju i Dagsavisen
17. juni 2020 om funnene i analysen uttaler Ivar Lima i Nav:
«Det er grunn til
å tro at flere har fått det vanskeligere økonomisk.»
Sosialistisk Venstreparti
har hele veien advart mot konsekvensene av kuttene. Innstrammingene
har virket i snart tre år. Reaksjonene har vært kraftige, både fra dem
som er direkte rammet, og fra dem som arbeider i Nav.
I dag er det Nav
Arbeid og ytelser som avgjør om en mottaker kan få forlengelse av
sin stønadsperiode etter de strenge kriteriene. Det må åpnes for
skjønnsmessige vurderinger av den enkeltes behov i reglene om forlengelse,
og det lokale Nav-kontoret må gis myndighet til å fatte vedtak om
forlengelse av ytelsen.
Forslagsstillerne
mener at folk må gis en reell mulighet til å komme i arbeid, også
folk som er syke. Da må de gis mulighet og tid til, gjennom Nav,
å oppnå den kompetansen arbeidslivet etterspør. For dem som står
lengst unna arbeidslivet, tar dette ofte lengre tid enn innenfor de
trange tidsrammene som gis nå. Uansett vil det være mer fornuftig
å tilby nødvendig kvalifisering i en noe lengre periode framfor
å risikere at flere enn nødvendig havner på sosialhjelp og kanskje
varig mister kontakten med arbeidslivet.
I forbindelse med
statsbudsjettet for 2020 kuttet regjeringspartiene i ytelsen for
mottakere av arbeidsavklaringspenger som er under 25 år. Konsekvensen
er at denne gruppen kommer dårligere ut. Samtidig er ung ufør-tillegget
avviklet for alle nye mottakere av arbeidsavklaringspenger, uavhengig
av alder. Disse kuttene rammer unge mennesker svært hardt og kaster
syke mennesker ut i fattigdom.