Bakgrunn
Det er en tett kobling
mellom mat og helse. Det norske matmarkedet er også grunnlaget for
stor verdiskaping og mange arbeidsplasser i Norge. Utviklingen går
i retning av større import og at andre land i ulike handelsavtaler
stadig gis kvoter for å eksportere for eksempel kjøtt og meieriprodukter
til Norge.
Det norske matmarkedet
er styrt av tre store kjeder som deler markedet mellom seg. For
å sikre både matprodusentene og forbrukerne i en slik situasjon
er god informasjon og merking avgjørende viktig. Skal forbrukerne
velge sunne og norske landbruksprodukter, trenger vi gode merkeordninger.
«Nyt Norge» er en
anerkjent merkeordning som må styrkes og videreutvikles. Samtidig
ser vi eksempler på at for eksempel importert kjøtt og norsk kjøtt
selges i samme type emballasje. Det gjør det vanskeligere for forbrukerne
å se hva de legger i handlekurven. Særlig ser vi at kjedenes egne
merkevarer selges som tilsvarende produkter enten innholdet er importert
eller ikke.
Krav om bruk av ulik
emballasje for norske varer og importerte varer vil kunne redusere
faren for forveksling, men ikke minst bygge opp under de norske
produktene. Mange forbrukere er opptatt av å velge norske varer
både for å bidra til verdiskaping i Norge og for å få produkter
produsert med lite bruk av antibiotika.
Norge er et land
som bruker svært lite antibiotika i sin matproduksjon i forhold
til land som for eksempel Tyskland, Italia og Spania. Bruk av antibiotika
på gårdsbruk er en viktig årsak til antibiotikaresistens. Lavt forbruk
av antibiotika er et godt helseargument for norske produkter. Lavt
forbruk av antibiotika vil være et konkurransefortrinn for norske
landbruksprodukter. Det forutsetter en merkeordning som gjør at
forbrukerne faktisk får informasjon om antibiotikaforbruket ved fremstilling
av produktene når de er i butikken.
Kravene til opprinnelsesmerking
er svake når det gjelder bearbeidede produkter. Det gjør at forbrukere for
eksempel ikke får informasjon om hvor kjøttet i en lasagne eller
en ferdigpizza kommer fra.
Innenfor restaurantmarkedet
er det også behov for å gi forbrukerne informasjon om maten som
serveres. Hvordan dette gjennomføres på en mest mulig effektiv måte,
må regjeringen utrede i nært samarbeid med bransjen selv.
Næringsmiddelindustrien
i Norge sysselsetter tusenvis av mennesker. Dersom flere forbrukere
sikres kunnskap til å ta opplyste valg når de velger mat, er det grunnlag
for å tro at det vil være en fordel både for folkehelsa og for arbeidsplasser
i Norge.