Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag om å styrke rettighetene til pasientene og forenkle regelverket for pasientreiser

Dette dokument

  • Representantforslag 13 S (2020–2021)
  • Fra: Åshild Bruun-Gundersen og Bengt Rune Strifeldt
  • Sidetall: 1

Til Stortinget

Bakgrunn

Pasientreiser er en viktig del av pasientens helsetjeneste, og det er viktig å ha en god og velfungerende pasientreiseordning som ivaretar pasienten på en akseptabel og god måte.

I dag må pasientreiser registreres på papir eller på en digital plattform for at man skal kunne få refundert utgifter i forbindelse med reisen. Mange opplever det som tidkrevende og vanskelig å forstå hvilke rettigheter man har, og hvilke utgifter som vil bli dekket. Her vil det være svært mye som kan forenkles ved å erstatte dagens rigide skjemavelde med standardiserte beløp.

Nytt regelverk for pasientreiser ble utarbeidet og iverksatt 1. oktober 2016 og skulle ha fokus på forenkling, digitalisering og effektivisering. Etter en viss tid kan det være behov for å vurdere om det nye regelverket har hatt utilsiktede konsekvenser, og Stortinget ba regjeringen starte evalueringsprosessen for pasientreiseforskriften i løpet av august 2019.

Det er for mye byråkrati og skjemavelde i offentlig sektor, og det er et stort forbedringspotensial på dette området. Det skal ikke være slik at pasienter må bruke både tid og ressurser på å finne frem i en vanskeliggjort papirmølle.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen innarbeide følgende endringer i regelverket for pasientreiser:

  • 1. Pasientens totale reisetid skal vektlegges, så mest effektive fremkomstmiddel bør prioriteres.

  • 2. Innføre fast takst for reisegodtgjørelser som automatisk utbetales ved akutte og planlagte timer på sykehus.

  • 3. Tillate at pasienter kan betale et mellomlegg dersom de heller ønsker å reise med dyrere fremkomstmidler, eventuelt ved mer kurante flytider.

  • 4. Fastsette takst ut fra reelle utgifter, altså en økning fra dagens kjøresats på 2,2 kr/km.

  • 5. Sikre mer smidighet i regelverket.

6. oktober 2020

Åshild Bruun-Gundersen

Bengt Rune Strifeldt