Bakgrunn
Det offentlige anskaffer
varer og tjenester for over 500 mrd. kroner hvert år. Innkjøpene
er derfor av stor betydning for samfunnsøkonomien, og det er viktig
at ressursene blir utnyttet mest mulig effektivt. Forslagsstillerne
mener at offentlige innkjøpere i kraft av sin innkjøpsmakt har et
særlig ansvar for å sørge for ryddige og seriøse arbeidsforhold
og for å bekjempe arbeidslivskriminalitet.
Mange arbeiderpartistyrte
kommuner og fylker har gått i front for dette og innført seriøsitetskrav
i sine anskaffelseskontrakter. Skien-, Telemark- og Oslo-modellene
er eksempler på dette. Disse har alle som mål å begrense arbeidslivskriminalitet
og sosial dumping gjennom å stille krav til leverandørene i bygg-
og anleggsbransjen. De omforente seriøsitetsbestemmelsene (utarbeidet
i fellesskap av Byggenæringens Landsforening, Fellesforbundet, Digitaliseringsdirektoratet
og KS utgjør hovedelementene i modellene. For forslagsstillerne er
det viktig at flere offentlige innkjøpere, både staten, fylker og
kommuner, følger etter og stiller tydelige krav til seriøsitet hos
leverandørene.
Forslagsstillerne
viser til at Stortinget i 2016 behandlet forslag til ny lov om offentlige
anskaffelser (anskaffelsesloven). Bakgrunnen for den nye loven var
et behov for å oppdatere norsk regelverk i henhold til EUs direktiver
om offentlige anskaffelser. I lovens formålsparagraf (§ 1) slås
det fast at
«Loven skal fremme
effektiv bruk av samfunnets ressurser. Den skal også bidra til at
det offentlige opptrer med integritet, slik at allmennheten har
tillit til at offentlige anskaffelser skjer på en samfunnstjenlig måte.»
I anskaffelsesloven
§ 4 slås videre følgende grunnleggende prinsipper fast:
«Oppdragsgiveren
skal opptre i samsvar med grunnleggende prinsipper om konkurranse,
likebehandling, forutberegnelighet, etterprøvbarhet og forholdsmessighet.»
I den nye loven ble
hensynet til miljø, menneskerettigheter og andre samfunnshensyn
inkorporert gjennom anskaffelsesloven § 5. Denne bestemmelsen forutsetter
at kravene som stilles, må være knyttet til det som anskaffes, og
at de ikke strider mot de grunnleggende prinsippene. Forslagsstillerne
mener at dette kan ha ført til at krav som kan bidra til å fremme
ulike samfunnshensyn, ikke blir stilt på grunn av redsel for å bryte
med de grunnleggende prinsippene.
En ny dom fra EU-domstolen
(sak C-395/18 Tim) likestiller imidlertid hensynet til å ivareta
forpliktelser innenfor miljø-, sosial- og arbeidsmarkedslovgivningen med
de andre grunnleggende innkjøpsprinsippene. Dette innebærer at en
innkjøper kan avvise en tilbyder dersom det kan dokumenteres at
miljø-, sosial- og arbeidsrettslige hensyn ikke etterleves. En slik
likestilling av samfunnshensyn med andre grunnleggende prinsipper
vil etter forslagsstillernes syn kunne få stor betydning for handlingsrommet
for å stille krav som fremmer samfunnshensyn i den enkelte kontrakt.
Den nye dommen fra
EU-domstolen er imidlertid helt klar på at offentlige innkjøpere
plikter å sikre at leverandører etterlever forpliktelser også innenfor
miljø-, sosial- og arbeidsmarkedslovgivningen, og at dette er et grunnleggende
prinsipp på lik linje med de andre prinsippene. Videre sier domstolen
at dette prinsippet utgjør en kjerneverdi som medlemsstatene/offentlige myndigheter
skal sikre.
Denne dommen får
dermed stor betydning for muligheten til å bekjempe arbeidslivskriminalitet,
ivareta klima- og miljøhensyn, menneskerettigheter og andre sosiale
hensyn gjennom å stille krav ved offentlige anskaffelser. Forslagsstillerne
mener at dette må reflekteres i det norske lovverket, og at anskaffelsesloven
må endres som følge av dette.