Tap
i pensjon
Forslagsstillerne
viser til at offentlig ansatte som arbeider lenger enn til 67 år+,
som nevnt får stadig lavere tjenestepensjon desto lenger de fortsetter
å arbeide i offentlig stilling. I ytterste konsekvens vil hele tjenestepensjonen
samordnes bort for personene født mellom 1944 og1953 som arbeider
til 72/73 år. Dette er vist i figur 1. For årskullene 1954–1962,
gis det et samordningsfritt beløp som hindrer at tjenestepensjonen
forsvinner helt, men hoveddelen av tjenestepensjonen vil utsettes for
samme virkning som for de eldre årskullene, og tjenestepensjonen
for disse vil dermed også kunne bli kraftig redusert dersom man
jobber lenge.
Slike negative virkninger
er det ikke for dem som er født før 1944. For dem som er født etter
1962, er det motsatte virkninger. De får stadig høyere pensjon dess
lenger de arbeider etter 67 år+. Lovverket medfører derfor en voldsom
negativ forskjellsbehandling av dem som er født mellom 1944 og 1962
sammenlignet med både dem født før 1944 og etter 1962. Størst er
den negative virkningen for aldersgruppene født fra 1944 til 1953. Dette
er vist i figur 2.
Mange offentlig ansatte
har trodd at det skal lønne seg å arbeide lenger, og de har fått
et sjokk når de slutter og oppdager at tjenestepensjonen er blitt
redusert. Pensjonstapet vil for mange utgjøre mellom 1 og 2 mill.
kroner over livsløpet. Dette tapet er vist i figur 3, for en person
med 600 000 kroner i årslønn, født i 1950, med full opptjening av
tjenestepensjon. En person med full opptjening og gjennomsnittslønn
født i 1944 vil få om lag 103 000 kroner i tjenestepensjon resten
av livet ved uttak fra 67 år+. Ved å fortsette i jobb frem til 73
år vil samordningsfradragene spise opp hele tjenestepensjonen, og
det vil ikke utbetales noen tjenestepensjon. For personer med lavere
lønn vil hele tjenestepensjonen forsvinne enda raskere.
Stadig flere blir
kjent med effekten, og informasjonen om dette er nå mer tilgjengelig.
Derfor velger flere å slutte tidligere enn de ellers hadde ønsket,
for å unngå tap i tjenestepensjonen. Når færre velger å arbeide
lenger, blir pensjonskassenes utgifter høyere og inntektene lavere.
Verdiskapingen og BNP blir lavere, og skatteinntektene blir lavere.
Figur 1: Eksempel på pensjon ved uttak av folketrygden fra
67 år. og senere utak av tenestepensjon (basert på en årslønn på
600 000 kroner, person født i 1950, og jobbet i offentlig sektor
siden 27 år).
Kilde: Samordningsfellen
(2019)
Figur 2: Ulik
pensjon avhengig av årskull
Kilde: Samordningsfellen
(2019)
Figur 3: Forventet
pensjonsutbetaling over livsløpet ved ulik uttaksalder av tjenestepensjon,
med dagens regelverk
Kilde: Samordningsfellen
(2019)