Bakgrunn
14,5 prosent av Norges befolkning
over 20 år har en hørselshemning som påvirker hverdagen. Blant konsekvensene
er sosial isolasjon og frafall fra utdanning og arbeidsliv. Verdens
helseorganisasjon (WHO) har slått alarm om at 1,1 milliarder unge
mennesker står i fare for å skade hørselen som følge av uvettig
omgang med høy lyd. I perioden 2004 til 2030 anslås behandlet hørselstap
i voksen alder å rykke opp fra 15. til 7. plass på WHOs oversikt
over sykdommer som koster flest funksjonsfriske leveår. Det er betydelige
samfunnskostnader ved hørselshemning, og store gevinster ved bedre forebygging
og rehabilitering.
NTNU Samfunnsforskning
ved Patrick Kermit sluttførte våren 2018 en kunnskapsoppsummering
som viser at hørselshemmede barn og unge presterer faglig dårligere
enn sine jevnaldrende i skolen. Den viste videre at hørselshemmede
barn og unge har betydelige utfordringer med å oppnå sosial deltakelse
og likestilling i vanlige barnehager og skoler.
I 2006 beregnet det
tidligere Socialforskningsinstituttet i Danmark at det danske samfunn
årlig taper 2,7 mrd. kroner i arbeidsproduksjon ved at hørselshemmede
i alderen 50–64 år står utenfor arbeidslivet. Mange hørselshemmede
havner ufrivillig utenfor arbeidslivet på grunn av manglende rehabiliteringstilbud
eller lang ventetid på de tilbudene som finnes.
Nyere forskning antyder
også at hørselstap bidrar til å framskynde aldersrelatert kognitiv
svekkelse, og at eldre med ubehandlet hørselstap har større risiko
for å utvikle Alzheimers sykdom. I en undersøkelse av eldre i institusjon
fant man at kognitiv svekkelse i 30-40 prosent av tilfellene hos
beboerne kunne knyttes til hørselstap alene.
Hørselshemmede er
altså en mangfoldig gruppe, og det er stadig flere som rammes av
hørselsnedsettelse. En del har behov for omfattende rehabilitering,
mens andre trenger tilrettelegging, hjelpemidler og trening i å mestre
sin hverdag. Det er etter forslagsstillernes syn behov for en helhetlig
plan for hørselsfeltet for å kartlegge behovet og utvikle tiltak
som kan bidra til størst mulig livskvalitet for hørselshemmede.
Primærhelsemeldingen
(Meld. St. 26 (2014–2015)) og de to siste folkehelsemeldingene (Meld.
St. 19 (2014–2015) og Meld. St. 19 (2018–2019)) trekker frem personer
med hørselstap som en stor pasientgruppe med rehabiliteringsbehov.
I Opptrappingsplan for habilitering og rehabilitering (2017–2019)
beskrives tilbudet til hørselshemmede som lite tilgjengelig. Forslagsstillerne
mener det er bekymringsfullt at det dokumenterte behovet ikke møtes
med tilstrekkelige mestrings- og rehabiliteringstiltak for å motvirke
de negative konsekvensene av hørselshemning.
I 2018 utbetalte
folketrygden 672 mill. kroner til høreapparater og dekket tilpasning
av rundt 96 000 høreapparater. Nav har beregnet at behovet for tilpasninger vil
vokse med 2 prosent årlig fra 2016 til 2030. Allerede i dag er det
kapasitetsutfordringer på hørselssentralene, hvilket gjenspeiles
i ventetider opp mot ett år enkelte steder. Landsgjennomsnittet
de siste årene har ligget rundt 20 uker.
I kommunehelsetjenesten
er hovedutfordringen mangel på hørselsfaglig kompetanse. Det er
beregnet at 22 prosent ikke bruker sitt tildelte høreapparat. Nye
høreapparatbrukere har et særlig behov for tett oppfølging – enkelte
også rehabilitering – i etterkant av tilpasningen. Hørselssentralene
og avtalespesialistene forventes å bidra i forbindelse med etterkontroller,
mens kommunene har et ansvar for å sikre et lavterskeltilbud. Brukerne
melder om at det er krevende å få til samhandling mellom hørselssentralene/avtalespesialistene
og kommunene.
Behandling og rehabilitering
av hørselstap koster lite sammenlignet med de fleste somatiske lidelser.
En helhetlig hørselsomsorg bør sikres gjennom geografisk lik tilgang
på gode hørselsfaglige tilbud i spesialisthelsetjenesten og kommunene,
supplert av hørselshjelpere og likepersoner. Opplæring av kommuner,
brukere og nærpersoner er viktig. Forslagsstillerne er kjent med
at Arbeids- og sosialdepartementet har gitt SINTEF i oppdrag å vurdere
dagens organisering av formidlingen av høreapparat, og at Helsedirektoratet
skal gi en vurdering av tjenestetilbudet innen hørselsomsorgen og fremme
forslag til tiltak. Forslagsstillerne er også kjent med at helseundersøkelsen
HUNT4 blant annet har kartlagt nye forekomsttall innen hørsel. Disse
rapportene bør inngå i en helhetlig kunnskapsinnsamling innen hørselsomsorgen
og danne grunnlaget for en nasjonal hørselsplan. En hørselsplan
bør blant annet omhandle følgende:
-
Forebygging av hørselstap
-
Hørselstesting for
å oppdage begynnende hørselstap så tidlig som mulig.
-
Økt hørselsfaglig
kompetanse i kommunehelsetjenesten.
-
Gjennomgang av oppfølgingen
som tilbys høreapparatbrukere, for å sikre at brukerne følges opp
helt frem til de er bekvemme med å bruke apparatet.
-
Gjennomgang og mulig
utvidelse av ordningen med hørselshjelpere, som tilbyr veiledning
og motivasjon til høreapparatbrukere.
-
Økt kapasitet blant
hørselssentralene og hos avtalespesialistene, med sikte på å redusere
ventetidene for å få tilpasset høreapparat.
-
Gjennomgang av avtalene
mellom helseforetakene og øre-nese-hals-spesialister, med sikte
på å bedre samhandlingen og pasientoppfølgingen.
-
Kvalitetsindikatorer
for hørselsomsorgen.
-
Tilrettelegging for
forskning og utvikling innen hørselsområdet.
-
Krav til tilbud om
rehabilitering og mestring i oppdragsdokumentene til de regionale
helseforetakene.