Bakgrunn
Det er sterk motstand
mot utbygging av vindkraft på land, og mye oppmerksomhet rundt dette
mange steder i landet. Vindkraftkonsesjonene er gitt mange år tilbake
i tid, flere av konsesjonene er 10–15 år gamle med forlenget frist.
En vindturbin på land er nå hundre meter høyere enn i år 2000. Nå
er vindturbinene opp mot 250 meter høye, gjør voldsomme inngrep
i naturen og er til stor sjenanse for folk som lever og nyter godt
av naturområdene. Fordi konsesjonssystemet er utdatert, stoppet
Fremskrittspartiet i regjering, den 1. april 2019 all konsesjonsbehandling
for å gå gjennom konsesjonsregelverket. Forslagsstillerne vil derfor
at vindkraftkonsesjoner som er behandlet etter det gamle systemet, som
er brakt inn for rettsapparatet, og hvor bygging fortsatt ikke er
påbegynt, må ferdigbehandles i rettssystemet før bygging kan startes
opp. Nye vindkraftprosjekter behandles etter nytt konsesjonssystem,
hvor det er en forventning om at kriteriene for utbygging er strammet
betydelig inn. Derfor vil dette være en midlertidig endring som
gjelder konsesjoner gitt etter det gamle systemet.
De fleste av vindkraftkonsesjonene
ble gitt i en tid hvor teknologien tilsa at utbyggingene var av
helt andre dimensjoner enn man ser i dag, og de var basert på et annet
kunnskapsgrunnlag om virkninger av vindkraft på blant annet fugl
og naturtyper enn det man har tilgjengelig nå. Det er bra at man
benytter siste tilgjengelige teknologi ved utbygging. Samtidig er
det rett at store og vesentlige endringer i utforming av vindparkene, hvor
blant annet antall, størrelse, og plassering av turbiner, samt endring
i størrelse på adkomstveier, oppleves som vesentlige endringer i
utbyggingene. Denne informasjonen bør være tilgjengelig på det tidspunktet
prosjektet skal vurderes av lokale myndigheter. I prosjekter hvor
det har vært lokal tilslutning, men forutsetningene er vesentlig
endret, har prosjektene ofte ikke lenger lokal tilslutning. Dette
gjelder for eksempel Vardafjell, Haram og Tysvær vindkraftverk.
Et eksempel er Tysvær, hvor turbinene nå er godkjent på 210 meter,
det vi si 61 prosent høyere enn tidligere. Dette vil medføre større visuell
forurensning og langt overstige det som fremgikk av opprinnelig
søknad.
Det er i flere saker
også klager på at utredningene som ligger til grunn for vedtaket,
er utdaterte, og at vedtak ikke dekker den utbyggingen som nå skal
foretas. For enkelte temaer i konsesjonsprosessen var ikke kunnskapsgrunnlaget
like godt da søknaden ble behandlet, som det er i dag. Temaer som
tidsfrister, høyde på turbinene og størrelsen på anleggsveien er
noen eksempler. Det samme gjelder Miljø-, transport- og anleggsplan
(MTA) eller detaljplanene.
Det har fra ulike
aktører blitt pekt på manglende varsling av noen parter i prosessene,
som sannsynligvis er å regne som saksbehandlingsfeil, og som sannsynligvis
har hatt betydning for de vedtak som er fattet. Det har flere steder
vært manglende involvering av lokalsamfunnet, noe som er alvorlig
i store utbygginger som vindkraftverk representerer.
I en rettslig vurdering
vil man få vurdert om det er gjort saksbehandlingsfeil, og eventuelt
vurdert andre spørsmål knyttet til konsesjonsprosessen. Forslagsstillerne
mener det over en lang periode er skapt så mye konflikter rundt
utbygging av vindkraft at det nå må ryddes opp, og at det er helt
nødvendig med et nytt system før vi kan gå videre. Inntil det nye
systemet er på plass, mener forslagsstillerne at utbyggingen skal
stilles i bero inntil saker som bringes inn for retten, er avgjort.