Bakgrunn
Olje- og gasselskapet
Equinor har tapt enorme beløp etter 20 års satsing i USA.
Equinor har investert
over 250 mrd. kroner i USA. Det fremførbare skattemessige underskuddet
har nå passert 200 mrd. kroner.
Dette forslaget går
ut på å opprette en stortingsoppnevnt granskningskommisjon for å
granske forretningsdriften til Equinor i forbindelse med massive
tap på deres utenlandsinvesteringer. Granskningen skal også omfatte
statens eierstyring av Equinor og statens eierdialog med Equinor
fra delprivatiseringen av Statoil i 2001 og fram til i dag, og statens
direkte styring av Statoil fram til 2001. I dag er staten Norge
ved Olje- og energidepartementet den største aksjonæren i Equinor,
med en eierandel på 67 pst.
Forslagsstiller mener
avsløringene om Statoil/Equinors pengesløsing og enorme tap i blant
annet USA reiser alvorlige spørsmål om selskapets strategiske styring, festkultur
og kostnadskontroll, og statens rolle i dette som majoritetseier.
Det dreier seg om enorme beløp og verdier som forvaltes på vegne
av fellesskapet, hvor det har påløpt tap på flere hundre milliarder
kroner. Forslagsstiller mener det må granskes om staten har oppfylt
sitt ansvar for ansvarlig forvaltning av eierinteressene i selskapet.
Videre må det granskes om det har pågått uregelmessigheter i selskapet
som har påført fellesskapet disse tapene.
Forslagsstiller mener
at siden dette dreier seg om å granske forhold hos staten og et
statlig majoritetseid selskap gjennom lang tid, så trengs en stortingsoppnevnt
granskningskommisjon med nødvendig faglig kompetanse og integritet,
som kan granske saken selvstendig og uavhengig av Stortinget og
regjeringen. En slik kommisjon vil også, om nødvendig, få lovhjemmel til
å få tilgang til opplysninger og dokumenter som trengs for å komme
til bunns i saken.
Forslagsstiller viser
til Stortingets forretningsorden § 19 om granskningskommisjoner:
Ǥ 19
Stortinget kan nedsette en granskingskommisjon til å klarlegge eller
vurdere et tidligere faktisk begivenhetsforløp. Mandatet bør kun
åpne for en vurdering av ansvarsforhold i den utstrekning Stortinget
har behov for bistand til dette.
Forslag om å nedsette
en granskingskommisjon skal behandles av kontroll- og konstitusjonskomiteen, eller
av en særskilt komité som Stortinget oppnevner etter § 18. Kontroll-
og konstitusjonskomiteen kan fremlegge slikt forslag på eget initiativ.
Stortinget fastsetter
kommisjonens mandat, og de nærmere prosedyrene for dens arbeid.
Det bør presiseres i hvilken grad kommisjonen skal være bundet av
de generelle regler og retningslinjer som gjelder for offentlige
granskingskommisjoner. Videre bør det vurderes om kommisjonen har
behov for lovhjemmel for å sikre nødvendig tilgang til opplysninger
og dokumenter.
En stortingsoppnevnt
granskingskommisjon skal bestå av personer som har nødvendig faglig
kompetanse og integritet. Kommisjonen utfører sitt verv selvstendig
og uavhengig av Stortinget.
Granskingskommisjonen
rapporterer direkte til Stortinget. Rapporten skal være offentlig,
med mindre særlige hensyn tilsier at den helt eller delvis bør være taushetsbelagt.
Før Stortinget foretar den endelige vurderingen av rapporten, bør
den oversendes regjeringen til skriftlig uttalelse.»