Erfaringene fra Sverige, Danmark
og koronaloven
Det ble stor samfunnsdebatt
om de demokratiske konsekvensene da regjeringen ønsket flere generelle fullmakter
i sitt forslag til koronalov. Resultatet var at et samlet storting
var enig om å sikre en sterk parlamentarisk kontroll av regjeringens
bruk av koronaloven. Smittevernloven har til felles med koronaloven
at begge er svært lite begrensede. Det er likevel klart at de mest inngripende
tiltakene er hjemlet i smittevernloven, mens det kun er lagt opp
til parlamentarisk forankring i koronaloven, ikke smittevernloven.
Det er unødvendig
at regjeringens makt er så lite begrenset som smittevernloven legger
opp til. Erfaringen med koronaloven og praksis fra våre naboland
viser oss at det er mulig å kombinere fullmakter til regjeringen for
umiddelbar handling med bredere demokratisk forankring. I Sveriges
versjon av smittevernlov ble det tidlig i april 2020 lovfestet at
regjeringen skal sende en proposisjon for hurtigbehandling til Riksdagen
umiddelbart etter at en forskrift er fastsatt. Dette var et krav
fra en samlet riksdag.
I Danmark har mindretallsregjeringen
invitert de andre partiene til å forhandle om koronatiltak som den norske
mindretallsregjeringen bestemmer alene. Det viser at en bred demokratisk
forankring i krisetid ikke bare er fullt mulig, men også kan gi
gode resultater.
Også i krisetid må
målet være normal lovbehandling, åpenhet og meningsbrytning. Koronakrisen
har vist oss at de svært vide fullmaktene regjeringen har etter
smittevernloven, ikke er tilpasset langvarige kriser. Fullmaktene
må begrenses for å sikre flertall bak beslutninger og mer kontroll,
åpenhet og debatt. Derfor er det nødvendig å begrense regjeringens
fullmakter i smittevernloven. Det kan gjøres på en måte som ikke
svekker myndighetenes evne til å handle raskt, men som styrker den
demokratiske kontrollen i etterkant.