Hensikten med dette
forslaget er å sikre at Norge, 80 år etter Tysklands invasjon 9. april
1940, får en bedre nasjonal og internasjonal juridisk beskyttelse
mot angrep fra fremmede makter.
Da Norge ble frigjort
8. mai 1945, fantes det verken internasjonale straffedomstoler eller
norsk lovgivning som kunne brukes til å straffeforfølge de tyske
lederne som var ansvarlige for angrepet på Norge 9. april 1940. Det
samme gjaldt for flesteparten av de andre landene som ble angrepet
av Tyskland. Rettsprosessen – kjent som Nürnbergprosessen – mot
det tyske lederskapet måtte derfor bygges på et strafferettslig
grunnlag basert på folkeretten, for en internasjonal domstol som
ble etablert etter at forbrytelsene hadde funnet sted.
Angrepet på Norge
ble behandlet av Nürnberg-domstolen (IMT) i saken mot de mest ansvarlige
lederne i Tyskland. I dommen fra 1946 ble angrepet på Norge klassifisert
som en forbrytelse mot freden («crime against peace»). I dag brukes
begrepet aggresjonsforbrytelse («crime of aggression») for det samme,
eventuelt «angrepskrig». Flere tyske ledere ble i Nürnberg domfelt for
denne folkerettslige forbrytelsen mot norsk territoriell integritet
og selvråderett.
Angrepskrig er fortsatt
forbudt etter folkeretten. Men da Nürnberg-domstolen ble avviklet
etter rettsoppgjøret med 2. verdenskrig, fantes det ikke lenger noen
internasjonal domstol som kunne håndheve forbudet mot angrepskrig
ved å rettsforfølge ansvarlige ledere for brudd på dette forbudet.
Den internasjonale domstolen (ICJ) kan løse rettslige tvister mellom
stater med utgangspunkt i folkeretten, men ledere og andre individer
kan ikke stilles for retten i ICJ, og ICJ har heller ikke myndighet
til å idømme straff. I 2018 fikk imidlertid Den internasjonale straffedomstolen
i Haag (ICC), gjennom det såkalte Kampala-tillegget til Roma-vedtektene,
jurisdiksjon til å straffeforfølge ansvarlige ledere for aggresjonsforbrytelser.
ICC er dermed den første og eneste permanente internasjonale straffedomstolen der
personer kan stilles til ansvar for brudd på forbudet mot angrepskrig.
Det er hovedsakelig det sentrale lederskapet i en stat som vil kunne
dømmes for denne forbrytelsen i ICC.
I motsetning til
mange andre europeiske land har imidlertid ikke Norge ratifisert
Kampala-tillegget. Derfor har ikke Norge adgang til å be ICC om
å etterforske et eventuelt angrep på Norge.
80 år etter angrepet
på Norge har Stortinget heller ikke vedtatt en adekvat bestemmelse
om straffbar angrepskrig (aggresjonsforbrytelse) som vil kunne håndheves
i norsk rett. En statlig aggresjonsforbrytelse mot Norge vil derfor
kunne skje uten at norsk justisvesen får mulighet for å etterforske
og straffeforfølge denne folkerettslige forbrytelsen.
Det betyr at man
mangler lovgrunnlag for nasjonal rettsforfølgelse av ansvarlige
for en aggresjonsforbrytelse mot Norge og at en heller ikke vil
ha en internasjonal domstol å gå til.
Grunnloven § 97 forbyr
tilbakevirkende straffelover. Slik Høyesterett tolker dette forbudet
i relasjon til folkerettslige forbrytelser, jf. Rt-2010-1445 (Krigsforbrytersaken),
vil det i tilfelle av et nytt angrep på Norge ikke være mulig for
Stortinget i ettertid av angrepet, å vedta en straffebestemmelse
om angrepskrig for å rettsforfølge de ansvarlige. Det gjelder selv
om angrepet vil være straffbart etter gjeldende folkerett.
Dette forslaget har
til hensikt å sikre Norges selvstendighet og trygghet. Forslagsstiller
ønsker også å understøtte respekten for det internasjonale forbudet
mot angrepskrig ved å vise at Norge i samsvar med folkeretten har
kriminalisert denne forbrytelsen og støtter prinsippet om internasjonal
og nasjonal håndheving av ansvar.
Det fremmes i dette
representantforslaget to forslag: en anmodning til regjeringen om
norsk ratifikasjon av tillegget i Roma-vedtektene (Kampala-tillegget) som
gir ICC jurisdiksjon til å straffeforfølge aggresjonsforbrytelser,
og et forslag om at regjeringen skal komme tilbake til Stortinget
med et forslag til kriminalisering av aggresjonsforbrytelser i Norge
gjennom en ny bestemmelse i straffeloven. Norge ratifiserte i 2000
Roma-vedtektene, som den gang ga ICC jurisdiksjon over de tre forbrytelseskategoriene
krigsforbrytelser, folkemord og forbrytelser mot menneskeheten.
Siden ble disse forbrytelsene inkludert i den norske straffeloven.
Når Roma-vedtektene fra og med 2018 har fått et operativt tillegg
som gir ICC jurisdiksjon over en fjerde forbrytelseskategori, aggresjonsforbrytelse,
er det naturlig at Norge ratifiserer dette tillegget og inkorporerer
aggresjonsforbrytelse i den norske straffeloven. Ratifikasjon av
tillegget vil etter forslagsstillers vurdering kreve samtykke fra
Stortinget etter Grunnloven § 26 annet ledd.