Ny situasjon og ny kunnskap
Det er flere grunner
til at hele Fergefri E39-prosjektet nå stiller seg i et nytt lys.
Det er generelt en bedret forståelse for behovet for klimavennlige løsninger,
samtidig som en ser en lovende utvikling av miljø- og klimavennlig
teknologi. Man vil få moderne, autonome nullutslippsferger.
Flere forskningsmiljøer
har pekt på at hyppige fergeavganger (også med autonome løsninger)
nå seriøst må vurderes som aktuelle alternativ til tunneler og broer
av alle slag.
Transportøkonomisk
institutt (TØI) leverte i desember 2019 en rapport, bestilt av Statens
vegvesen, som konkluderer med at for flere av strekningene vil hyppige
fergeavganger ha stor samfunnsmessig nytte og kan binde bo- og arbeidsmarkeder
sammen på en god måte.
I rapporten står
det blant annet:
«Økt frekvens,
redusert ventetid og lavere overfartstid på riksvegferjene gir nyttegevinst
for trafikantene. Det samme gjelder ringvirkninger i de lokale arbeidsmarkedene
og skatteeffekter av økt arbeidstilbud … Framtidens ferjeteknologi
er usikker, men det er grunn til å tro at den teknologiske utviklingen
vil kutte driftskostnadene i ferjesambandene, noe som vil øke den samfunnsøkonomiske
lønnsomheten.
For enkelte av sambandene
kan økt frekvens gi nytte raskere enn hva tilfellet er ved faste
forbindelser. Noen av fjordkryssingene vi kjenner fra ‘ferjefri
E39’ prosjektet er både ingeniørteknisk utfordrende og svært kostbare.»
Rapporten peker videre
på at det er behov for mer utredning og kunnskap for å sammenligne
hyppige fergeavganger med fjordkryssingsprosjekter:
«Vi anbefaler at
de samfunnsøkonomiske effektene av å øke ferjefrekvensen beregnes
på en mer grundig måte for at man fullt ut skal kunne ta stilling
til om frekvensøkning på riksvegferjene er et reelt alternativ til fast
fjordkryssing. En investering i ny fast forbindelse er mye mer irreversibel
i sin natur enn frekvensøkning med tilhørende investering i nytt
ferjemateriell og oppgradering av ferjekai. Et reelt alternativ
er å øke frekvensen på enkelte av ferjestrekningene i påvente av
teknologiske løsninger som muliggjør investering i faste forbindelser
til lavere kostnader.»
Sintef har også uttalt
at de ønskede tidsbesparelsene i stor grad kan oppnås ved hyppigere
fergeavganger, og påpekt at Norge kan bli verdensledende innen autonome,
elektriske ferger.
Statens vegvesen
uttalte i september 2019 at kostnadene ved de foreslåtte fjordkryssingene
er så store at de må oppgi ambisjonen om å gjøre hele E39 fergefri.
Vegvesenet vil i stedet vurdere hver strekning for seg, slik at det
er mulig at noen av fergestrekningene må bestå.
Norges Lastebileier-Forbund
har uttalt at det er viktigere å utbedre veien mellom fergestrekningene
enn å fjerne fergene. De undersjøiske tunnelene vil dessuten medføre
store CO2-utslipp fra tungtransport
på grunn av bratt stigning. På en nullutslippsferge står vogntog
og lastebiler i ro og slipper ikke ut noe. Det er også spørsmål
knyttet til brannfaren ved tungtransport i dype tunneler.
Nullutslippsløsninger
for tungtransporten ligger lengre frem i tid. Nullutslippsferger
har man allerede. I et klimaperspektiv synes løsningen åpenbar.
Det er dessuten stort potensial i maritim næring for null- og lavutslipp
i nær fremtid. Nettopp derfor kommer en også til å satse mer på
godstransport på sjø (og bane), fremfor på vei, i fremtiden – slik
viktige aktører som ASKO allerede går foran med.
En viktig bonus av
å videreutvikle gode nullutslipps fergekonsepter på de aktuelle
fjordkryssingene er den stimulansen dette gir til norsk maritim
industri som arbeider med høyteknologiske nullutslippsferger. Disse fergene
skaper etterspørsel for videreutvikling av produkter og teknologi
innen dette segmentet, og fergestrekningene vil i seg selv være
gode utstillingsvinduer for denne teknologien.
Hva slags løsninger
den voksende turistnæringen vil velge, er ganske åpenbart. En turist
ser ikke mye av vakre fjorder fra en undersjøisk tunnel.
Det er altså grunn
til å tro at alle målene med Fergefri E39 kan oppnås vel så godt
med hyppige avganger med nullutslippsferger. I denne nye situasjonen
ligger bevisbyrden på dem som fortsatt vil ta til orde for fjordkryssingsprosjektene.
Derfor bør både nytte/kostnad og klimaeffektene av fjordkryssingsprosjektene
utredes på ny og sammenlignes med et alternativ med hyppige avganger
med nullutslippsferger.
At prosjektet er
inne i NTP, bør ikke forhindre at man revurderer kostbare prosjekter
når stadig ny viten kommer til. Gitt de nye forholdene, og at fagmiljøer
som TØI og Sintef tydelig peker på behovet for mer kunnskap om hva
som er de beste løsningene både økonomisk og for klimaet, vil det
være politisk uansvarlig å ikke innhente ny kunnskap og revurdere
fjordkryssingsprosjektene før samfunnet investerer over 300 mrd.
kroner av skatte- og bompengebetalernes penger.