Bakgrunn
Luftambulansen er
en viktig del av den helhetlige akuttmedisinske kjeden. Helseforetakenes
formål er å yte gode og likeverdige spesialisthelsetjenester til
alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, kjønn,
bosted, økonomi og etnisk bakgrunn, samt å legge til rette for forskning
og undervisning. Den nasjonale luftambulansetjenesten ble etablert
i 1988, og den operative delen har siden da blitt anskaffet gjennom offentlig
anbudskonkurranse. De fire regionale helseforetakene eier luftambulansetjenesten
gjennom Luftambulansetjenesten HF (LAT HF), som står for anbudskonkurransen.
I NOU 2015:17 Først
og fremst. Et helhetlig system for håndtering av akutte sykdommer
og skader utenfor sykehus framgår det at det er fare for at operatørbytte
i luftambulansetjenesten ved inngåelse av nye kontrakter bryter
god samhandling som er opparbeidet mellom operatør og helseforetak
gjennom mange år. Det framgår videre at luftambulansetjenesten er
risikoutsatt, og at samhandling er en forutsetning for sikker gjennomføring
av oppdragene. Utredningen peker også på at det er viktig å sikre
god offentlig kontroll over kritiske samfunnsfunksjoner, også for
å minimalisere økonomisk og operativ risiko.
LAT HF, i samarbeid
med Sykehusinnkjøp HF, la i 2017 fram en innstilling til tildeling
av kontrakt for ambulanseflytjenester 2019–2025. Den 9. juni 2017
godkjente de administrerende direktørene i de regionale helseforetakene
kontrakten. Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSSA) vant anbudskonkurransen.
Selskapet overtok kontrakten etter Lufttransport FW AS. Selve anbudsprosessen
er sterkt kritisert, blant annet for å ikke kreve virksomhetsoverdragelse
for personell, ikke legge til rette for en reell konkurranse og
at det ikke var blitt gjennomført en sårbarhets- og risikoanalyse.
Dessuten ble Helse Nords styreleder kritisert for inhabilitet, og
hun trakk seg senere fra vervet.
Babcocks tilbud ble
vurdert som tilfredsstillende på kvalitet, på tross av at de ikke
kunne vise til tidligere erfaring og drift. De vant anbudet uten
at de på det tidspunktet hadde en etablert organisasjon, og manglet både
piloter, teknisk personell og fly. Babcocks vinnende tilbud ble
vurdert som det fjerde beste tilbudet på kvalitet, blant annet for
beredskap. Det skyldtes primært at tilbudt beredskap ville bli levert
med færre piloter og færre reservefly enn konkurrerende tilbud.
Tilbudet lå 47 mill. kroner under det som Lufttransport FW AS tilbød
per år. Sentralt sto de ansattes lønns-, arbeids- og pensjonsbetingelser.
Administrerende direktør i LAT HF, Øyvind Juell, uttalte i Altaposten
9. februar 2018:
«Anbudskonkurranser
bidrar til nytenkning på mange områder, også innen lønns- og arbeidsvilkår
for ansatte (…)»
Utover våren 2018
oppsto det problemer i beredskapssituasjonen i luftambulanseflytjenesten
som følge av at det ikke skulle være virksomhetsoverdragelse av personell.
På grunn av manglende beredskap holdt helseminister Høie den 15. mai
2018 en redegjørelse i Stortinget om ambulanseflysituasjonen i nord.
I forbindelse med behandling av redegjørelsen og Dokument 8:224
S (2017–2018), jf. Innst. 362 S (2017–2018), gjorde Stortinget den
7. juni 2018 blant annet følgende to vedtak:
«Stortinget ber regjeringen
sikre luftambulanseberedskapen over hele landet, med nødvendige
tiltak på kort og lang sikt for å skape stabilitet og forutsigbarhet
i tjenesten.
Stortinget
ber regjeringen utrede offentlig/ideell drift av luftambulansetjenesten,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Først den 6. september 2019 satte
regjeringen ned en uavhengig ekspertgruppe som fikk i mandat å utrede framtidig
drift av tjenesten. Ekspertgruppen skal vurdere dagens modell, herunder
forbedringsmuligheter av denne, modell for offentlig drift og modell
med drift av ideelle aktører. Andre modeller kan også vurderes.
I mandatet for ekspertgruppen står det at de skal beskrive fordeler,
ulemper og risiko ved de ulike modellene. Ekspertgruppen skal levere
en rapport innen utgangen av 2020.
1. juli 2019 tok
Babcock over det operative ansvaret for luftambulanseflytjenesten.
Siden den gang har det vært stadige og store problemer med utmeldinger
av fly på grunn av utilstrekkelig bemanning og/eller teknisk svikt.
Selskapet har ikke klart å levere beredskap etter kontrakt. I kontrakten
står det at tilgjengeligheten skal være på 98,4 prosent. Det har
selskapet ikke klart å innfri i noen av månedene. Kompenserende
tiltak har måttet blitt satt inn, blant annet fra Forsvaret. Kostnadene for
avbøtende tiltak er ukjente, og det er ikke avklart hvem som tar
regningen. Forslagsstillerne er heller ikke kjent med at LAT HF
har krevd Babcock for manglende kontraktoppfyllelse og det offentliges
kostnader for avbøtende tiltak.
Både Finnmark Legeforening,
Fylkeslegen i Troms og Finnmark og tillitsvalgte i Norsk Sykepleierforbund har
reagert og sendt sine bekymringsmeldinger om beredskapssituasjonen
og manglende avvikssystem. Ifølge tall fra Universitetssykehuset
i Nord-Norge er det til nå registrert 286 uønskede hendelser siden
Babcock overtok ansvaret for ambulanseflytjenesten 1. juli. For
november var ambulanseflyet i Kirkenes utmeldt 92 timer, Alta 1-flyet
var utmeldt i 78 timer og Alta 2-flyet var utmeldt i 61 timer. Hvis
ikke ekstratiltak hadde vært satt inn, blant annet fra Forsvaret,
ville svikten i beredskapen vært større.
7. desember 2019
ble imidlertid krisen akutt ved at 5 av Babcock sine 10 nye propellfly
måtte settes på bakken som følge av at motorene ved lavt turtall
under landing «fusket». For de 5 andre propellflyene ble det satt strenge
begrensninger for under hvilke værforhold de kunne operere. På bakgrunn
av dette satte Helse Nord krisestab den 9. desember 2019, og den
10. desember 2019 høynet Fylkeslegen beredskapsnivået i Troms og Finnmark.
Situasjonen i luftambulanseflytjenesten
er nå meget alvorlig. Den viser at det å sette samfunnskritisk helseberedskap
ut på anbud er ekstremt risikofylt. I helse- og omsorgskomiteens
innstilling om et representantforslag om luftambulansetjenesten
i 2018, Dokument 8:224 S (2017–2018), skrev Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre følgende merknad, jf. Innst. 362 S (2017–2018):
«Konkurranse er et
virkemiddel for å få tjenester av god kvalitet til best mulig pris.
En konkurranse kan bringe frem innovative løsninger i møtet mellom
privates bransjeinnsikt og det offentlige beskrivelse av egne behov.
Dette gjelder også ved kjøp av luftambulansetjenester. Et godt innkjøp
kan gi bedre luftambulansetjenester og frigjøre ressurser til bruk
i andre deler av spesialisthelsetjenesten, blant annet i Helse Nord».
Dette viser tydelig
regjeringspartienes vurderinger i denne saken. Regjeringspartienes
teorier om at konkurranseutsetting skal frigjøre ressurser og gi
bedre luftambulanseflytjenester, har vist seg å ikke stemme. Det
er det motsatte som har skjedd.
Forslagsstillerne
mener derfor at erfaringene med operatørbyttet i luftambulanseflytjenesten
må føre til at storting og regjering skifter kurs og går vekk fra
anbuds- og konkurranseutsetting av luftambulanseflytjenesten.
Forslagsstillerne
viser til at ekspertgruppen som skal utrede fremtidig drift av ambulansetjenesten,
har et åpent mandat. Den skal vurdere å fortsette dagens ordning,
med eventuelle forbedringer, i tillegg skal en modell med offentlig
drift og en modell med ideell drift vurderes. Det ligger ikke i
mandatet å utrede og forberede offentlig drift av luftambulansetjenesten,
men kun å vurdere ulike modeller opp mot hverandre.
Forslagsstillerne
mener at det er unødvendig å bruke offentlige penger og arbeidskraft
på å vurdere om konkurranseutsetting og anbud av luftambulanseflytjenesten
skal videreføres. Dagens beredskapskrise gir oss svaret på det,
at risikoen er for høy. Babcock har vist over lengre tid at de ikke
er i stand til å overholde forpliktelsene i henhold til kontrakten.
Nå trengs stabilitet og forutsigbarhet i luftambulanseflytjenesten.