Bakgrunn
Fremover skal Norge
fortsette å skape mange arbeidsplasser basert på ressursene i havet.
Dette må være arbeidsplasser som gir en lønn å leve av i Norge. Norske
sjøfolk er avgjørende for å sikre akkurat denne verdiskapingen.
Et av de viktigste konkurransefortrinnene til maritim næring er
at den kan dra nytte av norske sjøfolks erfaring.
Forslagsstillerne
er bekymret over en utvikling hvor antallet norskflaggede skip øker
noe, men hvor en også ser at antallet skip i NOR-registeret – som
krever norske lønns- og arbeidsvilkår – går ned. Det er eksempler
på timelønn ned på 35 kroner timer og eksempler hvor besetningen
på skip som bare går mellom norske havner, har dårlige vilkår –
og en lønn man ikke kan leve av i Norge. En slik utvikling kan ikke
fortsette. Forslagsstillerne mener det ikke finnes prinsipielle
begrunnelser for at man skal ha et annet syn på et trygt og anstendig arbeidsliv
til havs enn på land.
Regjeringen Stoltenberg
II satte i sin handlingsplan III mot sosial dumping i gang et arbeid
med å utrede mulighetene for å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår
i norske farvann og på norsk sokkel. Skipsfarten reguleres også
av et komplekst internasjonalt regelverk, og det var nødvendig å
kartlegge det juridiske handlingsrommet. Etter regjeringsskiftet
i 2013 ble dette arbeidet stoppet, frem til Stortinget vedtok å
utrede spørsmålet i 2017, jf. vedtak 1101 (2016–2017).
Før sommeren 2019
ble det publisert to utredninger, en fra Universitetet i Oslo og
Menon, på oppdrag av Sjømannsforbundet og LO, og en fra Wikborg
Rein og Oslo Economics gjennomført på oppdrag av regjeringen. Rapportene
har hatt akkurat samme mandat.
Begge rapportene
konkluderer med at det finnes et handlingsrom innen folkeretten
og EØS-retten til å stille slike krav.
Det er etter forslagsstillernes
syn av avgjørende betydning for å sikre trygge arbeidsplasser med
en lønn å leve av og fremtidas verdiskaping at dette handlingsrommet
brukes. Forslagsstillerne vil benytte den norske modellen og trepartssamarbeidet
til å komme frem til løsninger som sikrer norske lønns- og arbeidsvilkår
og ivaretar hele den maritime næringen.