Bakgrunn
I rovviltforliket
fra 2011 står følgende i pkt. 2.2.14:
«Det legges til grunn
at virkeliggjøring av bestandsnivå for bjørn ikke vil kreve areal
ut over omfanget av dagens yngleområder.»
Det står videre i
pkt. 2.2.19 at:
«Det skal ikke være
rovdyr som representerer et skadepotensial i prioriterte beiteområder
for husdyr og kalvingsområde for tamrein.»
Disse punktene fra
rovviltforliket er også lagt til grunn i Granavolden-plattformen,
hvor det også heter at regjeringen vil «Sikre en tydelig geografisk
differensiering mellom rovvilt og beitedyr».
På tross av dette
fastslås det i Klima- og miljødepartementets budsjett for 2020 at:
«For å auke sannsynet
for å auke bestanden av brunbjørn opp mot bestandsmålet, vil regjeringa
leggje føringar om at område med kjent førekomst av binner må prioriterast
til bjørn inntil det nasjonale bestandsmålet er nådd.»
En slik forvaltning
vil føre til at store deler av dagens beiteområder i realiteten
blir omgjort til bjørneforvaltningsområder. Blant annet vil hele
Trøndelag bli et rovviltområde etter en slik tolkning, ettersom
det er registrert binner i beiteprioriterte kommuner som Meråker og
Grong og på Fosenhalvøya.
En slik fortolkning
er ikke i tråd med rovviltforliket og har også blitt bestridd av
andre departement enn Klima- og miljødepartementet.
Statssekretæren i
Landbruksdepartementet uttalte i Nationen 21. oktober 2019 at «det
er uaktuelt å gi landets 63 hunnbjørner fri etableringsrett i beiteprioriterte områder,
områder som kun dekker noe over 40 prosent av landets arealer».
Forvaltningen av
bjørn må ta utgangspunkt i rovviltforliket og behovet for en balansert
politikk overfor beitenæringa.