En
ikke-kommersiell boligsektor
De stigende boligprisene og det
økende antallet som sliter med å komme seg inn på det kommersielle boligmarkedet
gjør at det er økt interesse for en boligpolitikk til fordel for
folk med vanlige inntekter. Byrådet i Oslo har nylig lagt frem forslag
til en tiltakspakke som blant annet inneholder «innsats for leie»-boliger,
«etablererboliger» med kommunalt medeierskap og utprøving
av eie-til-leie-ordninger. Dette er i seg selv gode initiativ, men
omfanget og virkemidlene for å sikre befolkningen rimelige boliger
er begrenset. Dette skyldes blant annet dereguleringen på 80-tallet,
der kommunene ble fratatt en rekke virkemidler.
I andre fora er det
også fremmet forslag om flere kommunale utleieleiligheter, skjerpet
skattlegging av sekundærboliger, bedre tilgang for unge og førstegangsetablerere
til startlån i Husbanken, m.m. Felles for de fleste forslagene,
som hver for seg er gode, er imidlertid at de handler om å hjelpe
folk inn i en kommersiell boligsektor, ikke å sikre folk flest rimelige
boliger av god standard.
Forslagsstiller mener
en rettferdig boligpolitikk krever at det fins alternativer til
det kommersielle boligmarkedet, der man enten må kjøpe i et uregulert
marked eller leie til skyhøy «markedsleie». Forslagsstiller foreslår
etablering av en tredje, ikke-kommersiell boligsektor, hvor både
priser og omsetning holdes under kontroll, slik at vanlige lønnstakere
kan få boliger å bo i og bokostnader å leve med, uten svart handel
og «penger under bordet».
Forslagsstillers
forslag er at en ikke-kommersiell, tredje boligsektor skal bestå
av borettslagsleiligheter som kommer i tillegg til dagens markedsbaserte
system. Slike leiligheter eies på samme vis som i dagens borettslag,
men priser og omsetning skal være regulert. Det er ingen motsetning
mellom etablering av denne typen leiligheter og økt satsing på ikke-kommersielle
utleieleiligheter og andre boligpolitiske tiltak.
En slik boligsektor
kan organiseres på følgende måte:
-
Det opprettes en
avdeling for ikke-kommersielle eierboliger i Husbanken, som får
tilført tilstrekkelig kapital til å bistå boligbyggelag som ønsker
å tilby boliger med regulerte priser.
-
Boligbyggelag (i
første omgang i pressområdene) oppretter en egen avdeling eller
et datterselskap for ikke-kommersielle eierboliger.
-
I nye byggeprosjekter,
normalt organisert som borettslag, skal en gitt andel av leilighetene
(20–40 prosent, avhengig av situasjonen i ulike områder) legges
inn i boligbyggelagets avdeling for ikke-kommersielle eierboliger.
Ved salg av leiegårder og eventuell seksjonering av disse skal en
gitt andel av disse boligene også inkluderes i den ikke-kommersielle eiersektoren.
-
Alle ikke-kommersielle
boliger eies i utgangspunktet av de aktuelle boligbyggelagenes avdelinger/datterselskap
for ikke-kommersielle boliger. Der det ikke er boligbyggelag som
er ansvarlige for boligprosjektet, skal Husbankens avdeling for
ikke-kommersielle eierboliger stå som eier.
-
De prisregulerte
boligene selges, (i første omgang) til førstegangsetablerere, til
en gitt, regulert pris. Med dagens lønns- og prisnivåer (2019) kan
ca. 40 000 kroner pr. kvm være en indikativ pris. Det er litt i overkant
av selve byggekostnadene. Det betyr at leiligheter på 60 kvm kan
selges for 2,4 mill. kroner.
-
De ikke-kommersielle
eierboligenes fulle kostnader finansieres fra tre kilder: Halve
salgsprisen tas opp som felleslån fra boligbyggelagets avdeling
for ikke-kommersielle eierboliger, inntil halvparten som innskudd
fra kjøper, og en eventuell rest fra subsidier. Subsidiedelen finansieres
enten fra utbyggeres «bidrag til sosial boligpolitikk» eller som
tilskudd fra Husbankens avdeling for ikke-kommersielle eierboliger.
Bidrag til sosial boligpolitikk fra utbyggere krever at plan- og
bygningsloven endres, slik at bidrag til sosial boligbygging sidestilles
med dagens regler om tilskudd til infrastruktur.
-
En kjøper kan eie
en ikke-kommersiell leilighet så lenge vedkommende vil. Eier av
en ikke-kommersiell eierbolig har plikt til å selge til eller via
Husbanken eller boligbyggelagets avdeling for ikke-kommersielle
boliger. Dersom det ikke er aktuelle kjøpere på venteliste, har
boligbyggelagets avdeling for ikke-kommersielle eierboliger gjenkjøpsplikt.
At selger ikke kan utpeke kjøper, er et sentralt grep for å unngå
svart økonomi og «penger under bordet».
-
Ved salg vil eier
få kjøpspris, oppregulert for økning i konsumprisindeksen i eieperioden.
Salgspris vil eventuelt bli korrigert for ekstraordinær slitasje/skader
eller foretatte oppgraderinger/standardhevinger, med noen begrensninger,
som for eksempel at korreksjoner maksimum kan endre prisen med 20
prosent. En eventuell økning eller reduksjon av pris vil avgjøres
på bakgrunn av tilstandsrapport fra autorisert takstmann.
-
Dersom det ikke finnes
kjøpere, kan boligbyggelagets avdeling for ikke-kommersielle boliger
etter en periode på for eksempel seks måneder omsette en leilighet
i det ordinære markedet. Denne innlemmes da som en ordinær bolig
i det aktuelle borettslaget.
-
Eiere av ikke-kommersielle
eierboliger inngår som fullverdige medlemmer i borettslagene, med
alle de rettigheter og plikter dette medfører – blant annet med
hensyn til ytre vedlikehold, infrastruktur, mv. Eiere av ikke-kommersielle
eierboliger vil betale husleie for fellestjenester på linje med
øvrige medlemmer av borettslaget.
Med en sektor for
ikke-kommersielle boliger, som skissert her, kan flere viktige målsettinger
i boligpolitikken oppnås:
-
Det blir tilgjengelig
boliger til en pris som vanlige lønnstakere kan ha råd til.
-
De ikke-kommersielle
eierboligene blir knyttet til et system som gjør svart omsetning
umulig.
-
De ikke-kommersielle
eierboligene blir en integrert del av den øvrige boligmassen.
-
De som velger en
ikke-kommersiell eierbolig, får mindre usikkerhet. De får ikke ta
del i en eventuell økning av prisene i det generelle boligmarkedet, men
står heller ikke i fare for å måtte bære kostnadene ved en nedgang
og eventuell kollaps i boligprisene.
-
Eiere av ikke-kommersielle
eierboliger betaler gradvis ned på fellesgjeld og eget lån til innskudd,
på linje med det som gjelder for medlemmer i markedsbaserte borettslagsleiligheter.
De kan dermed gradvis bygge opp egenkapital, som eventuelt kan brukes
ved senere boligkjøp i markedet.