Bakgrunn
VG har gjennomført
et omfattende innsyn og analyser av alle grønne (ikke-akutte) turer
ved landets AMK-sentraler (VG 15. juni 2019). Turene har gått fra sykehus
til pasientens hjem/private adresse, sykehjem eller annen (kommunal)
institusjon. Analysene viser at det i 2018 ble kjørt minst 1 546
turer med eldre over 74 år ut av sykehusene mellom klokken 22.00
og 07.00. Ved minst 461 av turene var pasientene 90 år eller eldre. Minst
603 av turene gikk fra sykehuset mellom midnatt og klokken 05.00
En rekke AMK-sentraler har mangler ved registreringen. Det betyr
at det reelle antallet natt-transporter kan være enda høyere.
Ved AMK-sentralene
for Oslo, Østfold og deler av Akershus var nattransporten av eldre
i 2018 mer enn dobbelt så høy som i 2012, da samhandlingsreformen trådte
i kraft. I Vestfold og Telemark er økningen enda større (151 prosent
økning). Like stor økning har skjedd i Drammen. Men det finnes også
foretak der nattransport ikke praktiseres, som i Førde.
Hjemtransport av
pasienter nattetid bryter med viktige verdier i helsetjenesten og
prinsipper for pasientbehandling. Den store økningen av nattransporter er
etter forslagsstillernes syn en konsekvens av at spesialisthelsetjenesten
er for lite verdistyrt, og at dagens sykehus er presset med sprengt
kapasitet. Regjeringen har ikke har fulgt opp samhandlingsreformen,
og det tillates reduksjon av sengekapasiteten og kutt i ambulansetjenesten.
Ambulansetjenesten må prioritere hasteoppdrag, og konsekvensen er
at man må nedprioritere gamle syke som skal transporteres hjem.
For å sikre effektiv drift er det heller ikke uvanlig at selv eldre,
skrøpelige pasienter må bytte ambulanse ved lange avstander. Innsatsstyrt
finansiering kombinert med kommunal betalingsplikt for utskrivningsklare
pasienter er i tillegg veldig sterke økonomiske incentiver for hurtig
utskrivning fra sykehus.
Forslagsstillerne
viser til at Riksrevisjonen i 2016 leverte sin rapport om ressursutnyttelse
og kvalitet i helsetjenesten etter innføringen av samhandlingsreformen,
jf. Dokument 3:5 (2015–2016). Riksrevisjonen advarte om at sentrale
forutsetninger for reformen ikke var på plass. Samlet ble antallet
liggedager i sykehus redusert med 308 000 fra 2010 til 2014. Nær
halvparten av denne reduksjonen har kommet for personer over 80
år. Flesteparten av kommunene rapporterte om at pasienter ble skrevet
ut for tidlig til kommunene. Riksrevisjonen vurderte at det var
grunn til å følge utviklingen med rask utskrivning til kommunene
nøye. Forslagsstillerne viser til representantforslag fra Kjersti
Toppe og Liv Signe Navarsete, Dokument 8:19 S (2018–2019), jf. Innst. 206
S (2018–2019), og at regjeringspartiene ved behandlingen av dette
avviste forslaget om å evaluere samhandlingsreformen.
Forslagsstillerne
viser til at det over år har skjedd en omlegging av spesialisthelsetjenesten
i retning av mer poliklinikk og dagbehandling, med nedlegging av
sengeplasser. Spørsmålet er om denne omleggingen har gått for langt,
og om dette særlig har gått ut over tilbudet til eldre, skrøpelige
pasienter med størst behov. Forslagsstillerne viser til følgende
sitat fra Nasjonal helse- og sykehusplan (Meld. St. 11 (2015–2016)):
«Økningen i liggedager
og døgnbehandling i årene framover reflekterer økningen i antall
eldre med behov for sykehustjenester. Selv om trenden med overgang
til mindre belastende behandlingsformer fortsetter, er det grunn
til å tro at eldre også framover vil ha et større behov for døgnbehandling
sammenlignet med yngre pasienter. For gruppen over 65 år er det
beregnet at behovet for døgn- og dagbehandling vil øke med cirka 60
prosent fram mot 2030. Dette betyr økt behov for sengekapasitet.»
Forslagsstillerne
mener ut fra dette at sengekapasiteten ved norske sykehus må økes.
Forslagsstillerne
viser til forskrift om kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter,
som blant annet har som formål å sikre gode pasientforløp. VGs avsløring
om nattransporter viser at pasienter likevel ikke har vært sikret
gode pasientforløp. Ifølge forskrift er det lege i spesialisthelsetjenesten
som vurderer når en pasient i somatisk døgnavdeling er utskrivningsklar.
Forslagsstillerne mener at pasienten selv, pårørende og kommunehelsetjenesten
må få reell medbestemmelse i denne prosessen. For den eldre, skrøpelige
pasient med behov for kommunale helse- og omsorgstjenester må spesialisthelsetjenesten
kalle inn relevante samarbeidspartnere før utskrivning for å starte
arbeidet med en samlet plan for utskrivning, videre behandling og
oppfølging.
Forslagsstillerne
viser til at spesialisthelsetjenesteloven slår fast at pasienter
med behov for komplekse eller langvarige og koordinerte tjenester
etter loven skal få oppnevnt koordinator og tilbud om å få utarbeidet
individuell plan. Forslagsstillerne vil understreke at eldre, ofte
skrøpelige pasienter nettopp har behov for komplekse og langvarige
tjenester, men likevel er det sjelden at eldre pasienter får utarbeidet
individuell plan eller tildelt koordinator ved innleggelse i spesialisthelsetjenesten.
Forslagsstillerne mener at regjeringen må sørge for at dette endres.
Forslagsstillerne
viser til at helseminister Bent Høie i VG har beordret full stopp
i nattransport av eldre, og støtter dette. Men dette er ikke tilstrekkelig.
Forslagsstillerne etterlyser en gjennomgang og konkrete tiltak for
å gjøre utskrivning og hjemtransport trygg og forutsigbar for alle
pasienter, inkludert deres pårørende. Det trengs en evaluering av
dagens utskrivningspraksis for eldre pasienter fra sykehus. Evalueringen
må blant annet omfatte utvikling i liggetid, samarbeid med kommunehelsetjenesten,
transportmåte, reinnleggelser, økonomiske incentiver og kvalitet
på tjenesten for pasienter som skrives ut.