Private
vs. offentlige elevplasser
Antall private videregående skoler
økte markant etter 2002/2003. Under regjeringen Bondevik II og utdannings-
og forskningsminister Kristin Clemet ble det godkjent til sammen
1 140 elevplasser: 315 plasser på Akademiet, 525 plasser på John
Bauergymnaset og 300 plasser på Sonans videregående skole. Disse
skolene ble stanset av den rød-grønne regjeringen i 2005, før de rakk
å starte opp. Men hadde regjeringen Bondevik II fått det som den
ville, hadde om lag en femtedel av elevplassene i Troms blitt privatisert.
Alle de planlagte privatskolene skulle ligge i Tromsø by. Det ville
trukket elever fra hele resten av fylket, slik at flere skoler utenfor Tromsø
ville måtte legges ned. Tilbudet til dem som ønsker å gå på skole
i sitt distrikt, ville blitt alvorlig svekket.
Men rundt 2007/2008
stagnerte denne utviklingen, og antallet privatskoler ble redusert
på bakgrunn av den nye privatskoleloven som ble vedtatt under den
rød-grønne regjeringen. Ved inntreden av en ny høyrestyrt regjering,
regjeringen Solberg, høsten 2013 startet en ny vår for de som ønsket
å starte opp privatskoler i Norge. Forslagsstillerne vil vise til
at mens det på åtte år med rød-grønn regjering ble godkjent 98 grunnskoler
og til sammen 9 000 elevplasser, ble det på under fire år med regjeringen
Solberg godkjent 89 private grunnskoler med over 11 000 elevplasser.
Og siden den gang har antallet friskoler fortsatt å øke. I 2017
fikk 21 skoler godkjenning, i 2018 var det 14 skoler, høsten 2019
starter det opp 16 nye friskoler, og for oppstart i 2020 så det
ligger det per dags dato inne 38 nye søknader, derav 28 grunnskoler
og 10 videregående skoler. Den siste oversikten over antallet privatskoler
i Norge (Utdanningsdirektoratet – Utdanningsspeilet 2018) viser
at 23 prosent av de videregående skolene er private. Om lag 15 300 elever
i videregående opplæring går på private skoler, noe som utgjør 8
prosent av elevene. Det er store forskjeller mellom fylkene i hvor
mange elever som går på private skoler. Høyest andel finner man
i Oslo og Hordaland, der 16 prosent av elevene går på private videregående
skoler.
I juni 2015 ble privatskoleloven
nok en gang endret, slik at det som tidligere ble omtalt som «private
skoler», nå skal kalles «friskoler». I realiteten er skolene det
samme som tidligere – private alternativer til den offentlige skolen.
En friskole som blir godkjent etter dagens friskolelov, er en skole
som tilbyr grunnskole og/eller videregående opplæring på et såkalt
«særskilt grunnlag». Skoler godkjent etter friskoleloven, har rett
til statstilskudd. Skolene får godkjenning for et visst elevtall,
som de senere kan søke om å utvide.
Med endringene i
privatskoleloven ble kommunene og fylkeskommunene gitt en innsigelsesrett
når skoler søker om å starte opp eller ønsker å utvide elevtallet. I
loven heter det at
«godkjenning ikke
skal gis dersom godkjenningen får negative konsekvenser for det
offentlige skoletilbudet».
Dette er en reell
problemstilling flere steder. I en liten kommune kan godkjenning
av en friskole skape store utfordringer for det offentlige skoletilbudet
selv med et relativt begrenset elevtall. Nye friskoler i de store
byene kan ha store konsekvenser for kommunene utenfor.
Høsten 2015 ble det
klart at Hordaland fylkeskommune ville legge ned Fana Gymnas og
Garnes videregående skole. Årsaken var mange ledige skoleplasser
i fylket, som følge av et stort antall private videregående skoler.
16 prosent av fylkets videregåendeelever går på private skoler,
mens blant sentrumselever i Bergen er andelen om lag 50 prosent.
Fordi de private skolene er gitt godkjenning for et visst antall
elevplasser, var det ikke mulig for fylkespolitikerne i Hordaland
å redusere antall elevplasser i de private skolene. Det gjorde at eneste
alternativ var å kutte i det offentlige tilbudet.
Vinteren 2019 fikk
privateide KVS-Lyngdal videregående skole medhold av Kunnskapsdepartementet
i sin søknad om å utvide antallet elevplasser, slik at den dermed
kan ta inn 30 ekstra elever på studiespesialisering – hvert av de
tre neste skoleårene. Utdanningsdirektoratet hadde først avslått
søknaden på bakgrunn av at en slik utvidelse ville kunne ramme det
offentlige skoletilbudet. De lyttet dermed til fylkeskommunens innsigelse
om at det er behov for studiespesialiserende klasser i Flekkefjord,
Farsund og Byremo – sistnevnte i innlandskommunen Audnedal – for
å kunne gi et tilbud geografisk nært der elevene bor. Kunnskapsdepartementet
delte derimot ikke denne bekymringen og mente at 90 nye plasser
ved KVS-Lyngdal ikke ville ha så store negative konsekvenser for
det offentlige skoletilbudet at hensynet til fylkeskommunen skulle
veie tyngst.
Lovverket står dermed
i veien for de folkevalgtes mulighet til å gjøre de valgene de mener
er best for elevene i sitt fylke. Slik lovverket er utformet, står
det også i motsetning til kommunens og fylkeskommunens innsigelsesrett
slik den er utformet i den nye friskoleloven. Det er forslagsstillernes
mening at lovverket bør endres slik at det også er mulig å redusere
de private elevplassene dersom det er nødvendig av hensyn til det
samlede utdanningstilbudet. Lovendringen må utformes på en måte
som ikke gir unødig uforutsigbarhet i utdanningstilbudet til elevene
innenfor det private utdanningstilbudet.