Minoritetsstress
og skolens rolle
Minoritetsstress
er et veldokumentert problem. Bufdir definerer minoritetsstress
som
«den tilleggsbelastningen
individer fra stigmatiserte grupper utsettes for på grunn av sin
minoritetsposisjon».
Stigma og fordommer
kan fortsatt bli en årsak til stress og psykiske plager for de som
tilhører seksuelle minoriteter, kjønnsminoriteter eller relasjonsminoriteter.
Organisasjonen Skeiv
Ungdom har pekt på hvordan velment toleransepedagogikk i skolen
kan bidra til å forsterke minoritetsstresset:
«I den norske skolen
er toleransepedagogikk, hvor en fokuserer på normbryterne heller
enn normene som blir brutt, en hyppig brukt måte å jobbe med inkludering.
Da blir normbryterne en utgruppe som skal tolereres av den heteronorme
majoriteten, heller enn en naturlig og selvsagt del av samfunnets
mangfold.»
Dette kan forsterke
utenforskap og fortvilelse hos barn og unge som ikke føler at de
passer inn.
Normkritikk innebærer
å se kritisk på normene knyttet til kjønn og seksualitet i stedet
for å fokusere på minoriteten og dens annerledeshet. Forslagsstiller
mener det er behov for å revidere opplæringslova for å innlemme
normkritikk som en verdi i norsk skole for å unngå at skolen forsterker
utenforskap og bidrar til minoritetsstress.
Forslagsstilleren
viser til Representantforslag 94 S (2018–2019) om å redusere kropps-
og skjønnhetspress blant unge, fremsatt av representanten Hulda
Holtvedt fra Miljøpartiet De Grønne, med forslag om endringer i opplæringslova
§ 1-1 for å gi loven et normkritisk utgangspunkt. Dette stemte Stortinget
over 6. juni 2019 (jf. Innst. 274 S (2018–2019)). Forslagsstiller
registrerer at forslaget om å gi opplæringslova et normkritisk utgangspunkt
kun fikk støtte av Sosialistisk Venstreparti, Rødt og to representanter
fra Arbeiderpartiet.
I dette forslaget
fremmes derfor isteden spesifikke forslag om å inkludere normkritikk
i grunn- og videreutdanningen for lærere og barnevernspedagoger
og i læreplanene i grunnskolen og videregående opplæring, for å
unngå at skolen forsterker utenforskap og bidrar til minoritetsstress.
Sunn seksualitet
handler om mer enn å forebygge kjønnssykdommer og uønsket graviditet:
Det handler om intimitet, nytelse, grensesetting, samtykke og respekt.
Forslagsstiller mener det er viktig å sikre at seksualundervisningen
i mye større grad dreier seg om kommunikasjon, å lære å sette sine
egne grenser, respektere andres grenser og utvikle positive seksuelle
relasjoner. Undervisningen må favne om seksuelle minoriteter: Barn
og unge som faller utenfor normene for kjønn, seksualitet og relasjoner,
har også rett på positiv og faglig velfundert seksualundervisning.