Bakgrunn
Det oppleves som
meget skremmende og kan fort skape livsfarlige situasjoner når stadig
flere i utsatte miljøer bevæpner seg med kniv. Politiet forteller
at dette særlig skjer større byer som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger,
men det meldes daglig om alvorlige knivhendelser også mange andre
steder i landet. Kniv er enkelt å skaffe seg, skjule og bruke –
og vanskelig å verne seg mot. På kort hold kan kniven være vel så
rask og treffsikker som skytevåpen, og særlig i ungdomskriminelle
miljøer er den mye mer utbredt. Det har vært en rekke fryktinngytende
hendelser hvor ofre rammes på verste måte, og det skaper stor utrygghet
i nærmiljøene. Det er på høy tid å sette inn en kraftigere innsats
mot denne utviklingen.
Det er mange tiltak
som bør gå hånd i hånd dersom man skal lykkes. Forslagsstillerne
mener derfor at man på dette feltet trenger en handlingsplan, slik
en har det på andre områder hvor det kreves bred mobilisering. Dette
ble tatt opp med daværende justis- og beredskapsminister allerede
i august 2015 etter at det året før ble anmeldt tre tilfeller av
knivstikking og trusler med kniv hver dag i Norge, ifølge politiets
straffesaksstatistikk. Svaret fra statsråden var:
«Mitt inntrykk er
at politiet arbeider godt og målrettet mot besittelse av kniv på
offentlig sted gjennom ulike virkemidler allerede i dag»,
og statsråden fulgte
ikke opp idéen om en handlingsplan.
Forslagsstillerne
mener utviklingen siden den gang viser at man trenger særlige tiltak
mot knivvold og trusler, og at forslaget om en handlingsplan er
mer aktuelt enn noensinne. Justis- og innvandringsministeren sa selv
i NRK Nyhetsmorgen 3. april 2019 at antall knivstikkinger var fordoblet
i en periode.
Forslagsstillerne
mener det er behov for en handlingsplan som minst bør omfatte følgende
tiltak:
-
Det er behov for
å vite hvor mange knivstikkinger som skjer i Norge og i de ulike
politidistriktene for å vite hvor stort problemet er, og planlegge
innsatsen. Etter 2015 er tall på hvor mange knivstikkinger eller legemsbeskadigelser
som skjer med kniv, ikke lenger med i STRASAK-statistikken fra Politidirektoratet.
Forslagsstillerne mener regjeringen må sørge for at denne rapporteringen
gjeninnføres.
-
Det må bli stor og
reell risiko for å bli tatt hvis man bevæpner seg med kniv når man
ferdes rundt i gatene. Det har vært forbudt å bære kniv på offentlig sted
i Norge fra 1993, unntatt når det er knyttet til arbeids- eller
friluftsliv. Men forbudet fungerer ikke i utsatte miljøer og grupper,
og oppdagelsesfaren har vært liten. Det trengs flere kontroller
på steder og tidspunkter der de mest berørte miljøene finnes og
de fleste hendelsene har skjedd. Regjeringen pleier å svare at den
ikke vil detaljstyre politiet, men den må i hvert fall sørge for
at politiet får ressurser og styringssignaler om dette.
-
De som går rundt
i gatene med farlige kniver, utsetter seg selv og andre for stor
potensiell fare, og de må få strenge straffereaksjoner som virker
preventivt og forebyggende når de tas. Det vanlige har vært å ilegge
bøter. Men selv høyere bøter vil ofte ha liten betydning for blant
andre narkotikalangere med mye penger eller for unge som uansett
ikke har betalingsevne. Forslagsstillerne er positive til politiets
signaler om at de vil gjøre mer bruk av straffelovens øvre ramme
for å gå med farlige våpen som kniv på offentlig sted, på ett års
ubetinget fengsel, f.eks. overfor gjengangere og under omstendigheter som
er skjerpende. For de som er under 18 år, må aktive reaksjoner som
ungdomsstraff settes inn, og for noen av de mest alvorlige tilfellene
har man ungdomsplassene i kriminalomsorgen.
-
Man må forby de mest
fryktinngytende knivene som ikke har noen aktverdig tradisjonell
bruk i Norge. I våpenlovforskriften § 9 er det oppført en del kniver
som ikke er lovlige, fordi de ikke har «aktverdige formål» eller
er en del av tradisjonen i norsk friluftsliv, håndverk eller landbruk.
Blant disse knivene som er forbudt, er f.eks. batangakniver, springkniver
og karambitkniver, som er en mindre krum kniv. Men den mest utbredte
knivtypen i ungdomskriminelle miljøer, machete, selges uten aldergrenser
og til en lav pris på nett og i sportsforretninger. Tollvesenet
melder fortvilet at de ikke har lov til å beslaglegge lange, skremmende macheter
bestilt av barn og unge. Forslagsstillerne mener derfor at machete
må føres opp på forbudslista i § 9. Dette er noe regjeringen selv
kan gjøre raskt, fordi det handler om et tillegg i en forskrift.
-
Man må forebygge
at farlige kniver er lett tilgjengelige når det uten forvarsel kan
oppstå farlige voldssituasjoner. Dette kan – som man dessverre har
sett mange tragiske eksempler på – skje i butikker, i hus og hjem
og andre steder. Regjeringen bør innlede et nært samarbeid med produsenter
og forhandlere om hvordan risikoen kan reduseres. Det kan skje ved
at kniver som kan være farlige, oppbevares tryggere i butikkene.
Det samme kan gjøres i hjemmene, og produsentene bør gjennomgå hvilke
av knivene deres som trenger å være spisse for vanlig bruk i husholdningen.
Dette bør inngå i en omfattende informasjonskampanje om hvordan
alle kan bidra til å forebygge uforutsette situasjoner hvor kniver
plutselig blir brukt som livsfarlige våpen.
-
Offentlige virksomheter
som arbeider med barn og ungdom, som skoler og fritidsordninger
og andre forebyggende tjenester, må bidra til bred mobilisering
og opplysning om hvor farlig det er å gå med kniv og lignende våpen.