Bakgrunn
Tjenesteyting utgjør
en stor del av det norske arbeidslivet, og tjenester og løpende
oppgaver blir i økende grad anbudsutsatt. Konkurranseutsetting av oppgaver
og funksjoner fører også til konkurranseutsetting av ansattes stillinger
og arbeidsvilkår.
I tjenesteytende
privat sektor er nettopp renhold, vakttjenester og veivedlikehold
noen av bransjene som er mye utsatt for anbudsutsettelse og konkurranse.
Oppgaver som utføres av arbeidstakere som jobber i tjenesteytende
bransjer, oppfyller ikke nødvendigvis vilkårene for virksomhetsoverdragelse,
og disse arbeidstakerne har derfor ikke de samme rettighetene som
arbeidstakere som blir utsatt for tradisjonelt oppkjøp. Dersom vilkårene
for virksomhetsoverdragelse etter kapittel 16 i arbeidsmiljøloven
ikke er oppfylt, eller virksomhetsoverdragelse ikke er avtalt, kan
ikke arbeidstakerne kreve å beholde jobben sin når arbeidet blir
satt ut til andre.
Et eksempel er et
kjøpesenter som setter ut vakthold på anbud, og hvor vekterne ikke
får beholde jobben. Dersom det foreligger en virksomhetsoverdragelse,
eller det settes krav om dette, får de ansatte mulighet til å beholde jobben
og bli med over til ny arbeidsgiver. Forslagsstillerne mener det
er behov for et sterkere vern av anbudsutsatte arbeidstakeres rettigheter.
Mange av bransjene som drives av anbud, har en høy andel ansatte
med innvandrerbakgrunn, og det er generelt lav organisasjonsgrad
i bransjene. Forslagsstillerne viser til at virksomhetsoverdragelse
ikke er relevant for alle typer anbud. For oppgaver som utføres
én gang eller sjelden vil behovet for virksomhetsoverdragelse åpenbart
ikke være til stede.
Forslagsstillerne
mener reglene om virksomhetsoverdragelse må styrkes, slik at ansatte
i større grad er sikret jobb når arbeidet settes ut på anbud. Innen
allmengjorte bransjer er det ulovlig å tilby lavere lønn enn det
reglene tilsier. Likevel viser undersøkelser at andre arbeidsvilkår
blir svekket (Fafo 2018:26). Det må stilles krav om at lønns- og
arbeidsvilkår ikke svekkes som følge av anbudsutsetting.
Forslagsstillerne
viser til at reglene for virksomhetsoverdragelse også inneholder
en reservasjonsrett for arbeidsgiver. Dersom arbeidsgiver reserverer
seg mot å beholde tariffavtalen, vil derfor de ansatte kunne miste sentrale
rettigheter og arbeidsvilkår når avtalen utløper. Dermed utgjør
virksomhetsoverdragelse ingen garanti for at arbeidsvilkårene ikke
blir endret og svekket etter overdragelsen.
Landsmøtet til Norsk
Arbeidsmandsforbund (NAF) i 2019 løftet fram utfordringene med pressede
arbeidsvilkår som følge av anbud innen tjenesteytende bransjer.
Landsmøtet vedtok at de skal jobbe for at arbeidsmiljølovens regler
for virksomhetsoverdragelse styrkes, slik at de også omfatter serviceyrkene.