Bakgrunn
Formålet med au pair-ordningen
skulle være kulturutveksling, der en ung voksen får mulighet til
å lære et annet språk og en annen kultur gjennom å bli inkludert i
en familie i vertslandet. Som gjenytelse kan han eller hun gjøre
lettere husarbeid og/eller hjelpe til med barnepass.
De senere årene er
det blitt kjent mange eksempler på at reglene tøyes, at au pairene
arbeider mer enn de skal, og at det er mindre kulturutveksling enn
det skal være. Det finnes også flere eksempler på grov utnytting og
svært alvorlige forhold. Det er klare tegn på at mange utnytter
ordningen for å skaffe seg billig hushjelp og barnepass, tjenester
som ville kostet mye mer ved en vanlig ansettelse. Forslagsstillerne
mener ordningen er utgått på dato, fordi det er så mye som tyder
på at dette reelt sett er import av billig tjenerskap, ikke kulturutveksling,
for mange av mottakerne.
Det at et ungt menneske,
som regel en ung kvinne fra et fattig land, bor og arbeider hjemme
hos en familie langt hjemmefra, setter henne i sårbar situasjon.
Maktforholdet blir skjevt, og risikoen for at noen tøyer regelverket
eller at noen begår grove brudd på au pairens rettigheter, blir
høy. Samfunnet har et stort ansvar for å verne au pairene mot fare
og overtramp.
Au pair-ordningen
er i praksis en arbeidsordning. Tross den opprinnelige idéen om
kulturutveksling er det arbeidsutøvelse som preger hverdagen til
en au pair. En au pair har lov til å jobbe 30 timer i uka, noe som
tilsvarer en 80 prosent stilling. For å møte realiteten slik den
er i dag, mener forslagsstillerne at alle au pairer må beskyttes
av arbeidsmiljøloven for de timene de faktisk arbeider.
Au pairenes manglende
vern ved oppsigelse gjør dem ekstremt sårbare og avhengige av vertsfamilien,
og man har i senere tid sett problemene som oppstår i situasjoner
der en au pair bytter familie.